Hvor lenge skal du bruke den dyre jakka??

Dagens blogg tema kom ganske brått på kan vi si.

Jeg vil faktisk si at det dukket opp ut av intet mange ganger på min vei til Kiwi Konnerud.
Etter å ha levert i barnehagen tok jeg Poppegårdsveien til butikken. Ikke fordi at det er der jeg pleier å kjøre (for det skal man vel ikke?), men fordi det bare ble sånn. Husker at jeg tenkte; er tåka like tjukk i by`n tro?
Rett og slett GRØT! – og mørkt!

Når jeg hadde passert 9 ungdommer UTEN REFLEKS slutta jeg å telle..!!
ALTSÅ!!!???
Der rusler dem både en, to og tre i bredden uten refleks. Disse jeg passerer her tror jeg er på vei til ungdomsskolen.
Jeg synes det er så synd at det liksom ikke er tøft å ha på refleks! Jeg skjønner at det er tøft med drit dyre jakker til kanskje opp imot 8000,- pr stykk for å holde varmen. Men seriøst folkens; når du ligger i grøfta…?
Kanskje det er derfor? Jakka holder deg varm når du ligger i grøfta fordi du ble kjørt på?

Ungdomsrefleks?
Ungdomsrefleks?
Av de ca 20 ungdommene jeg passerte var det to stykker som hadde en ekstern refleks på. Da teller jeg ikke med de to som hadde paljett-uggs,for det funker faktisk også litt, selv om det ser litt «tivoli» ut.. – eller de som har et snev av refleks som er påsydd fra fabrikk på sekk og lignende.
Disse to hadde jeg så lyst til å gi en premie!
Begge var jenter med hestehale.
Ikke at det antagelig har så mye å si for sannsynligheten for å bruke refleks, eller det å ikke bli påkjørt.
Jeg vet ikke om de gjorde det bevist, men begge to gikk i følge med to andre jenter, – og begge to gikk ytterst i veibanen. De skulle bare vist at de antagelig var med på å få venninnene trygt til skolen den dagen 🙂
Hadde jeg hatt 2 x 50 kroner skulle jeg jaggu donert de til dem..
Men det er jo drøyt å premiere ungdommen med penger for å ta vare på seg sjøl.
Dessuten; dersom jeg faktisk hadde hatt 2 x 50 kroner og stoppa, kan det være at disse to jentene hadde tatt det litt mer som; «Gal dame, ustelt, med trynet i folder, gir bort penger antagelig fordi hun ikke har sovet de siste tre ukene, tydelig hormonforstyrret».
Vet ikke om det hadde funket med eller mot sin hensikt.
Så tenkte jeg; kanskje dersom jeg hadde rigga meg til med gratis vafler i postsvingen til de som bruker ekstern refleks på morra`n, så hadde KANSKJE noen flere huska det før de snubla ut før sola står opp? Samtidig kunne jeg delt ut reflekser det står; JEG FIKK IKKE VAFFEL på??
Eller; gutter og jenter i den alderen vil sikkert ikke spise vafler heller.. Salat da??

Da jeg hadde gjort mitt ærend på Kiwi bar det mot barneskolen, og da er dansen en annen.
Nesten alle som går den veien er synlige som bare det. Samtlige har foreldre som er våkne om morra`n og sender de avgårde både med en og femten reflekser på.
Så jeg antar at det skjer noe mellom 7. og 8. klasse ett sted..?
Foreldrene har gitt opp?
Hva skal man gjøre for å få ungdommen mer synlig?
Jeg synes det er drøyt med 16 år gamle gutter i glitter-uggs??
Seriøst; jeg steiker vafler – om noen tar kostnader med å trykke reflekser!
(og noen passer Lykkeliten..)

6 kommentarer om “Hvor lenge skal du bruke den dyre jakka??

  1. HELT KONGE BLOGG!!!!!!!!!!!!
    Er så dritt lei folk uten refleks, voksne også. Det verste jeg har sett var en far på tur med mørke klær og mørk barnevogn (!) uten noe som helst som lyste opp kveldsturen 😦 Jeg vil gi bort reflekser som sier : Jeg vil ikke sitte i fengsel for at du ikke å syns!
    Kanskje det er flaut å gå med refleks….ok forslag…..vi ringer Moods of Norway og ber de lage refleks traktorer! Ha da tenker jeg det ble kult 🙂 Og siden vår ide fikk vi 20 % av fortjenesten 🙂

    1. Herremin! – ja! Moods of Norway!!! – selvfølgelig!!! Siden du er anonym er det vanskelig å dele profitten, men dette finner vi ut av 😉 sender du eller jeg mail til dem?? 🙂 🙂 🙂

      1. Vi samkjører ide til MON 🙂
        Og skriver: Hei vi er to ikke helt voksne damer med sans for traktorer som lyser opp folk så vi ikke kjører dem ned!!!! Og det værste er folk med refleks på bikkja men ikke seg selv….grrrrrrrrrrrrrr !!!

  2. Her maser jeg om refleks hver gang vi skal ut av døren om så en liten tur på butikken rett rundt hjørnet. Jentungen på 13 har refleks som fast følgesvenn i lommen, Kommentaren hennes er
    » Er vel ikke dum heller» Refleksvest til minstemann i tillegg til sekken og ja, jeg bruker definitivt refleks el føler jeg meg altfor utsatt. Om jeg møter folk langs gangvegen som jeg knapt ser før de praktisk talt kræsjer med meg har jeg en tendens til å utbryte.» Refleks er en fin oppfinnelse» 😉

  3. Knallbra blogg!! Er vanskelig å se folk som går rett ut i veien nå som det er mørkt både til og fra jobb og det ikke er noe snø som lyser opp…

Legg igjen en kommentar