Søvnbatteri på lavt nivå..

Som mange av dere vet – her er det småbarn i hus.. Type 14 uker ung baby-gutt. For å si det sånn; han sover ikke 12 timer i strekk. Heller ikke 10, 8 eller 6 .. Mer 3. TRE timer i strekk. Dvs jeg juger kanskje litt. Når ungen endelig sovner på kvelden i 21-22 tiden; da sover`n glatt til klokka tre. Det er jo en herlig økt. Særlig når mor ikke klarer for sitt bare liv å sovne kl 21-22. Hun sovner i 23-24 tiden. Jeg tror det er kroppen som tror at jeg fremdeles er singel, bor i blokk og «bare» skal på jobb klokka åtte i morgen.
JIIISES.. Det er ikke sånn.

Nå skal det sies at jeg kjenner flere som har det verre enn meg. Jeg sier MEG fordi OSS – har det ikke så ille. – i alle fall ikke like ille.

Poenget mitt er ikke hvem som har det verst, eller hvem som sover minst. Dette er IKKE en konkurranse, – og jeg føler med ALLE som blir frarøvet søvnen over tid. Noter deg bak øret det som var viktig i den setningen; OVER TID!!
Alle som sover lite fortjener den aller største sympati, og det burde premieres i form av en statlig belønnet ekstra sove uke for mor når far går i permisjon, seks timers arbeidsdag et par ukers tid, eller andre goder som en liten påskjønnelse for å ta vare på nye verdensborgere. Jeg sier automatisk «mor» her nå, men selvfølgelig – det får også tilfalle far dersom mor dessverre er i koma.
Litt fakta;
Nybakte foreldre sover i snitt litt over fem timer per natt i løpet av barnets første leveår. Det viser en undersøkelse utført av det engelske firmaet Ergoflex. Fem timer nattesøvn er hele tre timer mindre enn de anbefalte åtte timene per natt. noe som tilsvarer 44 døgn eller drøyt seks uker.

Det er LIVSFARLIG å ikke sove. Her er bare noe av konsekvensene av lite søvn:

  • Du blir tjukk. I alle fall tjukkere. En undersøkelse viste at folk med søvnmangel spiste 550 kalorier ekstra hver eneste dag, noe som resulterte i en vektøkning over tid. Andre studier har også vist at det skjer en rekke endringer i kroppens stoffskifte når du får for lite søvn, og dette kan også føre til at du legger på deg. Hurra for det! Jeg fikk høyt stoffskifte etter forrige svangerskap, og skal vel ikke skryte på meg at jeg spiste så himla bra. Tøft når sånt skjer særlig de første 6 mnd av lillemanns fantastiske liv, og det midt inni der er en dåp og en bunad inne i bildet..
  • Trøtt hele dagen. Selvfølgelig! Jo da.. KONSTANT trøtt har ført til at jeg nå sier » Det er ikke deg altså!» hver gang jeg gjesper i selskap med andre. Man gaper så jeksla er på første utstilling flere ganger om dagen. Mulig småbarnsmødre burde fått spons av tannleger..? Sjekk de tenna! Hvor har du gjort dem?? De vises nå i alle fall støtt..
  • Sliten! Svoger`n min sa det fint når deres første var født. «Jeg måtte liksom hente alt til frua når hu var høygravid med prinsessa, men jeg gjør det jo jaggu meg enda!» Man orker rett og slett mindre, og det er mange ganger et ORK bare å tenke på å se sånn nogenlude ut ved entring av steder som inneholder flere mennesker. Den type mennesker du var før du fikk barn. De velstelte og våkne.
  • Ammetåka.. Den får skylden for mye, og kommer blant annet av lite søvn. Man gjør altså det utroligste. Jeg blir ikke overrasket over å høre om andre småbarnsmødre som har gått på Kiwi med puppen mer eller mindre ute, gått hjem uten matvarene etter handle tur, eller rett og slett sendt lommeboka igjennom brødskjærermaskinen. Alt er sant og godt å le av. Med-småbarnsmødre løfter ikke ett bryn for sånne historier. Vi bare ler med og legger mobilen i fryser`n.
  • Kort lunte: Ja er det så rart da?? Dersom jeg hadde kommet hjem til deg (og du ikke har barn eller andre greier som vekker deg hver natt) og jeg holder deg våken i ca tre kvarter en til to ganger om natta. La oss si rundt halv to og fem. Jeg vil tippe at du hadde vært klar for å drepe etter tre døgn, og svare alle «God morgen!» du hadde fått med «DRA TIL HELVETE!!».
  • Deprimert. For å si det sånn- får du i tillegg hormonforstyrrelser OG stoffskifte trøbbel; det er ikke så rart om man blir deppa. Det flotte er at noe her kan medisineres. Om man i tillegg krangler og blir irritert for det miste lille spørsmål om «Har du sett husnøklene?» Man hører jo «Har du rota bort husnøklene igjen?? Er det muuulig??!!!» Det er ikke rart om man griner av et kunstverk som eldste poden har laget i barnehagen da…!
  • Dessuten står det masse om at man kan få hjertefeil, svekket imunforsvar, stress og høyt blodtrykk. Det er jo helt sinnsykt.
  • Kvinner tåler ikke søvnmangel bedre enn menn. Akkurat det NEKTER jeg å tro. Men det virker sånn noen ganger. Vi hadde en meget sein natt her på nyttårsaften, og begge to var helt i tåka. Alt var selvforskyldt og ikke unga sin feil. Dagen derpå følte mannen seg fyllesjuk, elendig, tørr i øya og mo i knærne… Altså; WELCOME TO OUR WORLD… Every day!!!

En annen ting som slo meg når jeg først skulle lese litt om dette på nettet, er hvor lite det er skrevet om det. Det fakta at småbarnsmødre (eller fedre) sover lite den første tiden og hva dette kan føre til virker som om er uinteressant. JEG klarte ikke finne veldig mye da. Men nå skal det nevnes at jeg kan krysse av for 70% av det som står over. Det står side opp og ned om barn og søvn, og hva lite søvn kan gjøre med deg generelt. Men ikke i kombinasjon med småbarnstilværelsen. Og hvis det er noe som er interessant er det jo nettopp det! Jeg kan for eksempel ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor jeg ikke har skrevet ned når eldstemann hadde sin første hele sovenatt. Akkurat den datoen burde jo vært offentlig flaggdag! – Eller natt.

Jeg synes ikke det er rart om folk går fra hverandre i den første tiden. Det er tilnærmet uholdbart å sove lite. Noen takler det kanskje bedre enn andre, men over lang tid blir vi like alle mann. Vi blir super irriterte, mener at vi alltid har rett, tåler nada, og mener at verden er på krigsstien. Mot oss. Alle er for blide, sunne, tynne, glade og fornuftige på en gang. At dette fører til to adresser, er nesten normalt, men jeg håper flest mulig par kan klare å sette seg ned, dele på elendigheten, gi hverandre litt rom, og huske tid til en liten dans på kjøkkengulvet mens man lager mat. Gubben min er flink til å by opp til en svingom. «Dans litt med mannen din da!» sier han og synger ei låt han har pugga. Av Elvis. Og mannen har ikke akkurat gått på hverken leikaring eller turn i yngre år, mere stått slalom; så dere kan jo tenke dere hvordan takt og føringer er. Nettopp! – til å smile av. 🙂

Det står en del om gode råd osv. Jeg synes kanskje man skal være litt forsiktig med å råde noen til noe som helst med mindre de spør selv. Da leker man litt med .. kneskålene sine. De kan nemlig plutselig ryke. Jeg kan love deg at alle har googlet nettet opp og ned etter råd, flere ganger. Det alle trenger er sympati – ikke «HAAAHAHAAA!!! Der kan du se! Hva var det jeg sa. Ungen din ække noe bedre..!» BLA BLA BLA…! Slemt.
batteriJeg ønsker alle småbarnsforeldre som sliter med søvn lykke til! All sympati fra meg og hold ut. Om noen år er finnes det kanskje nattåpne sentre man kan dra til for sympati og hjelp (les; Shopping). Inntil videre får vi nøye oss med internettet.
For de aller fleste av oss er det jo også slik at unga sover hele natta til slutt…

Når de er tolv om ikke annet…

2 comments

  1. He he,eller jeg ler jo selvsagt ikke..det er fordi jeg er gla i kneskålene mine.Men kjenner meg greit igjen og husker tiden som «å-gå-og-bo-i-et-minefelt»hva kort lunte angår.Jeg er mega dårlig på lite søvn,blir hormonell og fin da gitt..Men takk for artig lesning,humret godt og fikk en fin start på dagen.Hils gubben…

Legg igjen en kommentar

