Julekalender til barn!

Snart er det dags igjen!! Julekalender til liten og stor!
Sorry til alle som mener det er ALT FOR TIDLIG å snakke om jul. Jeg er nødt, ellers rekker jeg det ikke før i februar. Småbarnstidsklemma, sånn er det bare.

Her i huset er det stor tradisjon, for så vidt, med disse kalender greiene. Jeg og søster`n har bytta i evigheter og nå som det er to små i hus er de også innlemmet i tradisjonen.

MEN! I fjor gikk jeg i den store fella og lagde pakkekalender til eldstemann.. Det gjorde søstra mi også. Vi gjør vel ikke det igjen for å si det sånn..
Voksne forstår nok «en liten ting hver dag» en del bedre enn barn får vi si. Mine er så små at de faktisk egentlig ikke helt forstår hva «24 dager igjen» er en gang! Da kan man jo spørre seg hva i huleste man skal med en kalender i det hele tatt? Jo, det er der tradisjonen kommer inn for min del. Så HYGGELIG DA! Men egentlig er jeg jo enig – trenger`em det? OG det koster en formue å lage også.
Så jeg la hodet i bløt i sju minutter, så var problemet løst.

I år blir det små brev fra nissen til barna, lagt i små julenissesokker mor fant 24 stykker av på e-bay til en fantastisk god pris uten frakt. Et lite brev er for eksempel:

Kjære Ludvig og Linus! I dag er det den femte dagen i desember og vi skal reise til et stort hus som heter teateret nede i byen! Der skal vi legge en pakke til noen barn som ikke har så mange leker, slik at de også får gaver og kose seg med til jul! Husk å ta på refleks ute, og sjekk at den voksne også har! Stor klem fra Julenissen.

Denne dagen er vi selvfølgelig med på «God jul lille venn» i Drammen. Vi var det i fjor også, og det er NOK den dagen spør du meg. Andre ideer kan være:

  • Bake pepperkaker
  • Ordne juletre
  • Finne frem julepynt
  • Pynte julevindu på rommet sitt
  • Sende julekort
  • Lage snøengler eller snølykter ute
  • Se på julekalender sammen med de voksne
  • Legge frem klær til Luciatog/ Nissefest i barnehagen
  • Dekke bord til grøtfest
  • Jul i Skogen- tur
  • Pynte tre
  • Sette ut grøt til nissen på lillejulaften osv.
  • og du kan ta inn bursdager, søndager i advent, tur i skog med hodelykt, besøke noen, osv osv..

..og jeg håper at det faller i smak. Min teori er jo at det å gjøre noe, gjerne med en voksen som er gøy. Det er faktisk ganske vanvittig hva for forhold unger får til pakker i dagene før jul. Og så får jo de fleste faktisk en del mer leker enn de strengt tatt trenger på selve julaften også. Jeg håper mine får større glede av lekene på julaften, når de ikke har fått pakker hele desember, og jeg håper vi alle får en fin advent.
Det som er det beste med våre barns julekalender er at den er ferdig! Pust i bakken og ti fingre i taket! Bare tre hundre gjøremål igjen på lista… 🙂

GOD FØRJUL DA DERE!

Hva er ditt beste julekalender brev fra Nissen??

IMG_5498Ps: Dette innlegget er til Gro, for tuppet i ræva!

One comment

Legg igjen en kommentar

