NY PEIS TIL JUL!

Helt siden vi var på visning i huset vi kjøpte for rundt tre år siden, har jeg satt litt spørsmålstegn ved om jeg likte peisen.
Siden min far var murer har jeg jo sett en peis eller to, og ett og annet flise-arbeid – og enkelte ting i huset synes jeg kanskje var litt på kanten, og jeg tror hundre prosent sikkert at pappa hadde sagt; «Ja, dette er kanskje ikke gjort av en fagmann…!»
Her serru peisen første jula vi bodde her;
Bilde

Og egentlig uansett hvor mye man pynta var det jo sånn utgangspunktet var.. Og den er diger. Fortsetter liksom bare bak og rundt, og bortover veggen bak der. Som du så vidt ser i speilen på veggen faktisk.
Uten julepynt:
Bilde

..Og det trenede øye ser jo at jeg har malt den lille stripa med murstein til høyre i bildet..? Det tok firehundre og tjueåtte år, og ørten lag maling. Det sa meg at jeg IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER skulle «bare male hele peisen» som 70% av de spurte foreslo når jeg forundret meg over hva jeg skulle gjøre med kolossen. NEI – ikke male. Den SUUUGER maling, og maling i seg selv vil ikke fjerne det fakta at fugene er i alle størrelser, og at det er litt juks og fanteri her og der. Se for eksempel litt nøye på kappa.. I første liggende rad er det putta inn en liten stein sånn for å få det til å passe ut.. Ser`u det? Under raden som er «stående på høykant» rett til høyere over peisinnsatsen.. Sånt irriterte meg.. Slenger så ut et bilde av baksiden -der kan du ta en ekstra titt på fuge-bredder..
Bilde

Tanken var nok fin i 1984 men akkurat nå var ikke dette helt meg..?! – og den er jo ikke akkurat LITEN!! Dersom vi hadde trengt kvadratmeterne peisen opptar i stua kunne vi selvfølgelig valgt å slå hele dritten ned, med støv og shit det fører med seg, men da måtte vi ha tatt gulvet også.. NIKS – ble ikke det heller.

ERGO: peisen måtte oppgraderes.. Jeg hørte med flere murere og fant til slutt «Mesternes mester» på ei messe i Drammenshallen.
Der var det plutselig en blid fyr som hadde utstilt noen prøver på diverse murpuss typer peisen vår rett og slett hadde KLEDD. En kjapp prat mens eldstemann egentlig bare ville gå videre og visitkortet rett i stelleveska..
For å gjøre en lang historie kort; Mark kom og fiksa peisen.
Dette var første runde;
Bilde

Allerede her er jo lyssluket av en peis blitt bedre! Fugene er det samme, men det er jo så VELDIG mye lysere.
Her ser du fargeprøvene jeg blant annet fikk å velge i;
Bilde

Det gikk også på hvor grovt man ønsker å ha finishen. Herremann; MEKKA!!!!
Peisen ble pusset, og til slutt ble mikropussen lagt på. Terrastone var det noe som heter.. 🙂
Jeg er ikke så himla god på det faglige med peisen, men da hadde jeg jo sikkert gjort det sjøl ikke sant..?

Dette er nettsiden du skal besøke om du vil ha mer informasjon; Murdekor.no. Mannen som fikset brasene heter Mark Kransberg. Det passa jo så fint når jeg proklamerte at: Dette var en peis til å få mark av, når han var innom for å se på den første gang..!
Mark er blid og hyggelig. Jeg kan trygt anbefale han videre. Det er fascinerende å høre han fortelle om alt mulig rart med peis, ildsteder og murerfagets historie. Han hadde til og med tatt seg en tur på biblioteket for å lese seg opp på engelske ildsteders historie, når han skulle restaurere en peis på andre siden av pytten for noen år siden. Det imponerer meg litt, selv om det jo er det fagfolk burde gjøre når de lurer. Jeg TROR ikke alle murere gjør det..
Denne mannen brenner for yrke sitt! Han kommer når han skal, dekker til gulv, rydder etter seg og er så usynlig han kan om du vil, eller prater og svarer om du spør. Jeg snik-googla jo selvfølgelig før jeg slapp han inn i huset, men hadde ikke tvil om at det var trygt. Han kan yrket sitt og har pusset noen hundre kvadrat før.. Det synes 🙂 Da er det moro å betale hvitt! 😉

Kanskje dere er interessert i sluttresultatet??

DA-RAAAAAAAAAAA!!!!

CLOSE-UP
CLOSE-UP

Føler at det er viktig med litt nisser og stemning på bildene nå før jul.. 🙂
JEG ER SÅ FORNØYD!!
Konklusjon; har du en gammel 80-talls peis du kunne tenkte deg å restaurere, så er det mulig!!! 🙂 Det koster, men det er det verdt! Ta en telefon til Mark, så få du eventuelt din egen pris. Nummeret er; 91 59 36 53.

Pappa hadde vært særdeles fornøyd med valget mitt. Da er det bra.. 😉
… da har jeg sparket 2014 i gang med reklame – det er greit det.. 🙂

GODT NYTTÅR ALLE!!

6 comments

  1. Vi har også brukt murdekor Mark Kransberg.

    Kan dessverre ikke si at vi er fornøyd med oppfølging og arbeidet han gjør.

    Vil absolutt ikke anbefale denne mannen til noe som ønsker en dyktig og pålitelig murer. Da han aldri kommer når han skal og er helt umulig å få tak i på telefonen.
    Måtte til slutt ta kontakt med dekorhuset som anbefalte Mark, som sa at mark dessverre hadde flere kunder for tiden, og at de hadde fått flere klager ang Mark.
    Vi måtte til slutt leie inn et annet firma til å ferdig stille jobben, som konstaterte at det var flere feil og mangler ved arbeidet han hadde gjort for oss.

    Hold dere unna dette firmaet!

    • ÅI! Det var absolutt ikke bra! :/ Vi var som sagt/ skrevet fornøyde den gangen vi gjorde dette (Og det har holdt fint i løpet av årene som har gått)- men det er jo noen år siden. Jeg husker han til og med jobbet på spreng så vi fikk det ferdig til jul! Usj da.. Det verste er når håndverkere ikke kommer når de skal. – DET har jeg opplevd i ettertid med flere – dessverre. Hater det! Skjønner godt frustrasjonen din da!
      Men ønsker dere en fin vår! 🙂

Legg igjen en kommentar

