Sju År, Pus, Bogga og Høna; alle Norske attraksjoner

NRK har en serie som heter Norske attraksjoner. Og der var altså ett innslag om «kallenavnbygda».

Og gjett hvor det er!??? FURUFLATEN!!

Norske attraksjoner er et program som skal fortelle deg om, da selvfølgelig, attraksjoner rundt omkring i landet som ikke er skiltet. En dame i grilldress med mulig ett litt greit stressnivå forteller om ting du ikke viste om i det ganske land. Damen heter Linda Eide og HER er linken til NRK som forteller om programmet.

Linken «kallenavnbygda» bør dere virkelig se! 🙂
Jeg har jo hørt om disse navnene fra jeg var liten og på sommerferie hos Mormor, men jeg ante egentlig ikke at det var sååå utbredt. Alle nede på flata på Furuflaten, har kallenavn. Og det er sjelden det henger sammen med det egentlige navnet.  Noen har oppstått av hendelser og andre er jeg ikke sikker på om de vet 🙂 Her er noen eksempler:

  • Gudleik – Oba
  • Einar – Gølle
  • Borhild – Bogga
  • Stein Are – Pus
  • May Britt – Prikken
  • Ulf – Broder
  • Sverre – Birre
  • Alvin – Høna
  • Magne – Baifen
  • Åsmund – Keeper
  • Tormodd – Billy
  • Ambjørg – Ambodi
  • Gunleik – Snøfte
  • Jorunn – Pinner
  • Alf – Sju År
  • Åslaug – Søssa

Disse folka presenterer seg da med sitt kallenavn. Det er ikke sikkert andre skjønner hvem du mener hvis du sier Alvin, men Høna kjenner de. Jeg har selv hilst på noen av de, og det kommer «Søssa» og «Pus» når du får en labb i handa. Jeg synes det er storfestlig!

Olsen Pus
Olsen Pus

Mannen som heter Sju År, heter det fordi han i en alder av sju år har sagt nettopp det; Eg heter Alf og e sju år. På furuflaten sier de Syv, ikke sju. Så var det gjort. Alvin er blitt «Sju år».

Pus er vist en pusete type så han er pus og ikke Stein Are. Han står til og med i den lokale telefonkatalogen under Pus Olsen.
En gang har han vist fått ett brev fra noen kamerater i utlandet som ikke husket navnet hans. Det var adressert til; PUS, verdens største katte, nord for polarsirkelen. Det sies det er rammet inn 🙂

Ett kallenavn som jeg ikke helt vet om er innarbeidet er mamma sin eldste kusine. Mannen hennes har en gang flappa til en annen bråkjekk kar, og vips så blir hun «Fru Tyson». Jeg synes det er kanon stas, og jeg velger å kalle henne det.

Det er vist bare folk på flata som får disse navnene. Hvor mange av de ca 250 som bor der vet jeg ikke, men det har seg sånn at av min familie er det ingen. Jeg har en kusine som har flyttet dit og ikke enda fått navn, og da «Fru Tyson» litt oppe i bakken. Er man 300 meter på utsiden av flata tror jeg nemlig ikke man er kvalifisert til moronavn.

4 kommentarer om “Sju År, Pus, Bogga og Høna; alle Norske attraksjoner

  1. så fiint bilde på vedstabelen:-)
    Nesten så eg må innover å gjøre det samme!!
    KLEMMER FRA KUSINE I NORD

  2. Stilig bilde av deg på vedstabelen «oinner» fjøset til tante Mary :-)) Må bare korrigere deg litt. May-Britt kalles for Brikken, Magne kalles for Boifen, «Keeper» hete Asmund i virkeligheta, «Ambodi» heter Annbjørg og «Snøfte» heter Gudleik – samme som «Oba» å han kalles åsså for Gulle – d non som har d skjønne du – puh. Uansett d e arti å læse d du har skrevve, skal se på klippet NRK har laga fra Vosj..Ha en fin kvæl. Klæm fra kusina på flata som ikke har tilnavn eller e uvitende om tilnavn… men fikk foresten et kallenavn for 7-8 år sia – ble kalt for Mette-Marit… men d har heldigvis ikke blitt værende…

    1. HERLIG!!! Takk for oppdatering, lappen jeg skrev på som onkel dikterte var ikke akkurat skrevet med skjønnskrift ser du !:) 🙂 Takk skal du ha! Forresten; det står 2 Magne på lappen min?? 🙂

      1. Akkurat ferdig å læse alle bloggene dine – du skriver som en forfatter av ypperste klasse !!! Koselig å læse å kjekt å vite at non i slækta har slike talenter !! Hmmm 2 Magne – måtte bryne de små grå å så kom svaret – Han andre Magne kalles for Generalen. Men vi har mange flere navn, Z og Tuil, Haugstad, Monsen gift med Småttan el. småtterier, Bali og Gjetta e gift, Rulle e sambo med Bogga. Å vi har brødrene – Hemme, Tugo, Erke å Søran men han e dessverre død, å Toppen, Gjeiia sønner av Geo og Nibes alle fra Rosegeddi :-)Doffen – han har Synnøve hørt om – he, he, Tøgna og Tutti, Tulla, Teflon, Milla, Jåber, Pjoppen å Ivers, Bob, Henne me hunden, kommer ikke på flere i farten, men flere finns – d kan eg garantere !! Ha en fin fin søndags kvæl fortsatt. I morra bynne ei ny uke med nye muligheta – spennende !!!

Legg igjen en kommentar