Meg og mitt enkelt-kompliserte hode!

Man skulle jo tro man var «verdensmester» når man allerede har vært gravid èn gang – men nei da.
Det er bøtter og spann av ting som skjer med kroppen… – igjen – og det er nødvendigvis ikke det samme som sist gang!
Forrige runde skrev jeg denne bloggen; Å være gravid – dette viste jeg IKKE!
Nå er det runde to – og listen utvider seg her…

1: Kvalme… SHTI MAN!!! Jeg har aldri vært så kvalm så lenge i hele mitt liv! – og denna har vært fyllesjuk for å si det sånn… Så kvalm som du er sekundet før du spyr i 8 timer i strekk!? – eller 22 timer.. eller tre dager – eller la oss si tre mnd!??? OH MY GOOOD! Uten å spy…!?? Nei takk. Det er overhodet ikke noe å trakte etter. – og igjen – kom ikke med det «Kjeks på senga» trikset. Det er fremdles ingen som vil ha kjeks når man er kvalm.

2: Trøtt – igjen. Sovner – PANG – overalt. Og det er ikke fullt så lett å hanskes med når man har en liten Knert fra før som ikke synes det er gøy å ligge på sofa`n når det er togbane på gulvet… – Som man forøvrig fint kan flytte til stuebordet – og gi mor lokomotiv i gave – midt i huet.

3: Bihulebetennelse. Jeg har aldri hatt så vondt i trynet i hele mitt liv!!! – Snakker om full stans i togtrafikken i fjeset! Legen spurte om jeg kunne bøye meg med hodet ned.. HALLO!???? SA JEG IKKE AT JEG HAR BIHULEBETENNELSE??!! Hu skulle liksom ha det bevist..?? Jævel kjærring der og da. Og NEI – det funker ikke med neseskyllekanne. Hadde ikke hjulpet om jeg hadde koblet hageslangen på nesa, tenk! Det var tett!! Herfra til Glade Jul!!

4: Kjevelås. Tro det eller ei, men mye vondter, langvarig kvalme og spenninger i kroppen førte til sammenbitte tenner for lenge – også vips – på to dager gikk jeg fra lett murring i ei tann, til å tro at fire tenner oppe (bak) og to nede skulle ramle ut. Endte opp hos naprapat etter tips fra tannlegen som kjente at kjevemusklene var litt vel ute av kurs. Dvs – han prøvde å ta på bite-muskelen min. Det er flaks at han fremdeles har ti fingre.

5: Forstoppelse. Jeg trodde det var å ikke komme på do i det hele tatt, men det er det nødvendigvis ikke. Du kan godt få gått litt på do hver dag, bare at det er hardt, og rett og slett en god dags jobb å få ut ertene. Du føler at du sprenger blodkar rundt øra i «trykket» og resultatet er heller labert.. Men tinitusen kommer sigende i takt med mulige hemorider. Det er altså så vondt til slutt at jeg måtte kapitulere på ferie, da jeg var sikker på at krampene var veer. Ja – jeg kødder ikke. Snakker om dritt… Botemiddel; flytende laktulose – en shot hver dag! REGNE CHAMPAGNEN FOR GRAVIDE, DAMER!!

6: Varmetoleranse. Sommeren 2013 kommer til å gå inn i historien som den store snakkisen. Dersom global oppvarming ikke kommer på moten igjen da. Sjelden har hele fellesferien vært så bra og varm. Folk har badet i sjøen og svetta i kor. Som gravid er det ikke fullt så stilig. Jeg har svetta på natta, på do, stående og sittende. Og når man i tillegg føler at elefanten på knappe kiloen i maga`n har satt seg på luftrøret, er det ikke så tøft at det er varmt. Jeg er ikke solbrent kan vi si.

7: Myggstikk. Kan det stemme at myggen liker gravide folk bedre? Det virker i alle fall sånn – jeg har kløe-sår over alt. Synes det ser sexy ut med skroper på en ellers så fyldig og hvit kropp.. Herregud, for et liv!!!!

8: Kroppskontroll. Jeg har igjen begynt å slippe ting. Har så langt knust tre glass og en kopp. Det er kanskje ikke så gærnt. Det er faktisk verre at jeg ramler i tillegg. Mister hele meg liksom… Ikke så stilig. Nytt arr i anmarsj på foten, står i stil med det på kneet fra forrige svangerskap.

9: Søvn. Jeg foreslår at en eller annen butikk i hver by holder natt-åpent for gravide. Jeg er sikker på de kunne solgt sand til sahara. To timer minimum hver natt er lang nok tid til å la seg gå bananas med kortet.. (til mannen om du har).

10: Korte armer. Etter som magen vokser blir armene kortere. Det er plutselig så langt inn til vasken og den innerste plata på komfyren. Det er en hel evighet til der sokkene skal være, og bare det å få tørket seg bak, for ikke å snakke om shaving down there…?!!! Snart umulig…!

11: Bekkenløsning? Plutselig en dag begynte jeg å lure på om jeg hadde ramla?? En gang i verden har jeg ramla skjønner du, ute på byen, på en skarp kant, og jeg tror faktisk at jeg brista halebeinet. Men jeg var kanskje ikke helt «stø» på tidspunktet det skjedde, så man snakket ikke så mye om det. Særlig ikke på spinningtimen som var særs vond.. I mange uker etterpå. Denne gangen kan jeg dog ikke si at jeg kan dratt på meg muligheter for å glemme et fall for å si det sånn. Men plutselig en dag var det vanskelig å flytte beina og det kjentes ut som om halebeinet hadde vært på fest. Det kommer og går, men jeg har funnet ut at det eneste som hjelper er å ta det med ro… ÅÅÅÅ så flink jeg er til å ta det med ro da dere!!!

I tillegg skal man jo manøvrere en krabat på fanget som har skrumpet inn til nesten ikke no, man skal prøve å være litt effektiv i heimen, man skal ikke løfte for mye, man skal forberede seg til familieekspansjon, man skal smile, ikke lukte svette, man skal ta seg ut.. og ja.. JEG HAR KAPITULERT. Jeg vagger, det klemmer, det svir og det .. nei det klør ikke så veldig. Men det kommer sikkert det og..

Men; midt oppi dette.. Jeg er stolt altså, over å få til dette vidunderet igjen. Ikke det at vi står først i rekken når det kommer til planlegging av øking av innbyggertallet i byen, (mere gode på å feire nyttår på skikkelig vis) – og jeg gleder meg.
Jeg gleder meg til å se Lillegull som storebror – og jeg synes dette er helt merkelig fantastisk at det går ann!
Jeg bare er gærn nok til å si at som produksjonslokale hadde jeg nok ikke opparbeidet meg særlig mye skryt. Skulle ønske jeg var hu som bare gikk rundt og gløøøødet og så suveren ut. For å si det mildt: det er et godt støkke mellom meg og Kate Middleton i England. Men dama skal ha for å vise dagen-derpå-magen. Jeg hadde min i 1,5 år. Jeg er heldig likevel – og vet det… Smiler i skjegget…!

Comments on: "Å være gravid for andre gang – dette viste jeg ikke. (Eller hadde glemt da..)" (6)

  1. Lisbeth said:

    HAHAHA! Ler meg ihjel!

  2. Linda Marie said:

    Er alltid morsomt å lese din blogg:) «It made my day»;) Selv om du kanskje ikke syntes alt dette er så morsomt! Jeg har byttet adresse på bloggen min, ser du har gammel adresse på linker her;) Ny er: http://www.lindafjeldberg.blogg.no🙂 Grattis med ennå en på vei, og håper du får det litt bedre med kroppen snart:)

    • veronica365 said:

      Hei Linda! Nå har jeg oppdatert linken din! Takk for at du leser, og ha en strålende dag du og! 🙂

  3. Evju said:

    Ha ha ha…morrorrrr…..detta fixer du ..lett….

  4. Jeg tar av meg hatten for alle kvinner som orker, klarer, er i stand til, vil gå igjennom dette- med glans og bravur, kvalme og svettetokter, stor mage og merklige etterdønninger. Jeg er drivende ydmylk over kvinnestandens fantastiske og unike kropper og sinn som frembringer små vidunder som vi fedre nærmest gratis får i fanget og etter fattige evne skal forsøke å bli gode papper til. Vi står i evig takknemmelighets gjeld til dere….for evig;O)

  5. Yngvill said:

    Sååå gla jeg er ferdig med «produksjonen». Bestandig beundret hvordan du får sagt ting/får ting ned på papiret:-P Masse lykke til Veronica, klem fra Steinkjer 🙂

Legg igjen en kommentar

Stikkordsky

