Grevinne-suppe

I dag har jeg vært i byen og truffet 2.etg, på Pigen.. Vi har skravlet om alt fra kreti til Å, og når jeg satt meg i bilen kom jeg i alle fall på to ting til jeg har glemt å prate om – les; ikke rukket å prate om.
Kjeftamentet går rimelig greit på begge to 🙂

MEN; Det jeg skulle fortelle om var suppa.

med deilig brød.. NAM!!!

Jeg har i dag for første gang spist Mulligatawny suppe! Det må jeg si ga mersmak! (Og Djulia; hvis du leser dette og ikke har prøvd den, – gjør det!)
Jeg måtte tenke litt men jeg mente så bestemt at jeg hadde hørt om den suppa i en eller annen sammenheng, og helt riktig! – I «Hovmesteren og Grevinnen» serveres det Mulligatawny suppe. Jeg tror det er retten sjølveste starter med, og til den drikker hun sherry. 🙂 Jeg drakk latte og vann.

Mulligatawny suppe er en indisk suppe med fart i. På Pigen kan man bestille den ekstra hot, jeg er forsåvidt glad vi ikke gjorde det 🙂 – sterk nok i utgangspunktet «advarte» servitøren. Jeg finner litt av hvert på nettet om at den kan/ skal kurere forkjølelse og at det betyr «pepper» og det ene med det andre. Jeg orker ikke lange utredelser. Det som derimot er mer interessant er om jeg kan klare å lage den selv? Forøvrig; det var deilig kylling i den også. Vet ikke om det alltid er det men – shit la gå. Alle kokker som evt. måtte lese dette får jo bare sende meg oppskrifter eller sende meg gode råd! Tar det gjerne imot! 🙂

Googlet det store internettet (som ingen eier) og fant følgende oppskrift.. (Skal faktisk prøve å lese den da.. -oppskriften altså..)

INGREDIENSER:

2  løk
3  hvitløkbåter
350 g  poteter
2  gulrøtter
3  selleristenger
2 ts  madras curry paste
1 ts  koriander, malt
1/2 ts  spisskummen
2  kanelstenger
1 ss  sukker, helst demerara
1 ss  frisk ingefær
1 ts  rød chili
2 ss  nøytral olje (solsikke/ mais)
6 dl  vann
6 dl  kyllingkraft
salt
2 dl  røde linser
250 g  kylling (fersk)
3 dl  kokosmelk
1/2 dl  yoghurt naturell
2 ss  sitronsaft, presset
frisk mynte eller koriander
FREMGANGSMÅTE;
Finhakk løk og hvitløk, skrell grønnsakene og kutt i terninger. Skjær sellerien i tynne skiver. Hakk chili og press sitron. Riv ingefær.Varm olje i en romslig kasserolle og fres løk og hvitløk et par minutter med karripasta (madras curry paste finnes både mild og sterk i asiahyllen), tørre krydder, sukker, revet ingefær og chili.Bland i potet, gulrøtter og selleri og fres videre ett minutts tid.
Hell i vann, kraft og rør i salt. Kok cirka 10 minutter under lokk.Vend i linsene og kok videre cirka 10 minutter.
Renskjær kyllingen. Skjær kyllingkjøtt i fine stykker og tilsett sammen med kokosmelken. Kok videre cirka 5 minutter. Smak til med yoghurt og sitron.
Servér suppen i varme suppeskåler. Finhakk mynte eller koriander og strø over.

USJ… Det var veldig mye greier synes nå jeg.. Noen som har super oppskrift som er grise-enkel og god??? 🙂 Jeg har også lest noen steder at den serveres med høne i stedenfor, evt. noe rekegreier. Også ris faktisk. Akkurat det siste der kunne jeg tenke meg å prøve. Også kunne jeg kanskje ønske en oppskrift uten kokosmelk? Hmm.. Dette må prøves en gang..!

God søndagskveld! 🙂

One comment

  1. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Legg vår Widget og bloggen din vil bli vist på vår topp liste!

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

Legg igjen en kommentar

