Å være gravid. – Dette viste jeg IKKE!

Det er helt klart noe som skjer i kroppen! Derom hersker vel ingen tvil. Men jeg er litt sjokkert over alt som skjer, som man ikke hører noe særlig om. Det går liksom i; «så blir man litt tjukk og tung, også kanskje man spyr til å begynne med, fordi blir kvalm».

Greit. Det har jeg hørt også.. Men:

  • At blodvolumet øker med opptil en liter i kroppen? Vi har altså 4-5 fra før, og plusser på ENDA en liter??? Det får man gjerne litt hjertebank av! Hjertebank er ikke bare-bare.. det er ekkelt!!
  • og den kvalmen.. ÆSJ. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne spy. Men det holder kroppen min igjen på trass. Den VIL ikke spy med mindre det bare kommer.. Du blir seriøst skikkelig kvalm.. Ikke kom med kjeks tipset, ingen vil spise når de er så kvalme. I jaffal ikke TØRRE KJEKS! Hallo altså…
  • Tisser – ok – det hadde jeg hørt om. Man FLYR på do og tisser hele døgnet! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sitter på do på natta og halvsovet..Men at hormoner gjør så man ikke kommer på do? Eller for å si det rett ut; bæsjen kan bli så hard at du tror du føder når den endelig melder sin adkomst! – HALLO?? Det har da ingen sagt til meg?
  • Halsbrann – viste jeg heller ikke noe særlig om. Men ja – fordi ungen presser seg oppover mot magesekk og ting som skal stenge for at syren, blir presset oppover, – skjer dette også ofte.  SJEKK den linken her og se hva som skjer inni magen – følg spesielt med på tarmene..!! HER!
  • Hemoroider.. Need I go there??
  • Fising.. På grunn av mer luft i tarmen fordi den går tregere en vanlig. -Igjen pga.. HORMONER.. Sjarmerende.. Fjert!!
  • Småkåt hele tiden? Pga økt blodgjennomstrømning i vagina kan man føle seg småkåt hele tiden! Ingen sier det vel? I alle fall ikke til meg…
  • Hodepine.. OFF… det trykker i hodet og hormoner igjen!
  •  Tett nese og super snorking: Årsaken er at slimhinnene i nesa og bihulene kan bli kraftig hovne under graviditeten.. Igjen – deilig og sjarmerende..
  • latter og gråt! Til tider kan man bli et monster! Ler masse, så vips! – HYL OG GRIN! Uten at man skjønner hvorfor sjøl! Det er ikke spesielt stilig det heller.
  • Redd.. for alt som kan skje, selv om man vet at man ikke bør bekymre seg før man evt. må. På-forhånd-bekymringer.. Ikke vits i..! Men ja – man bruker litt tid på det..
  • Vann i kroppen. Deilig når sokkene setter avtrykk i leggen hver dag, og du skjønner at kroppen samler på vann.
  • Trøtt; den gravide trøttheten kan ikke sammenlignes med NOE! Man er trøtt på en helt ny måte og bare sovner. Fort! Det skjer som lyn fra klar himmel! Gi meg to sekunder av en reklamepause på tv, eller tre minutter i bil! Bang – trøtt – sover.
  • Sliten; fordi kroppen får mer blod, og hjertet jobber hardere blir jeg fortere sliten. Og peser som en hvalross. Skulle aldri tro jeg har trent en time i livet! Gå tur – greit. Jogge? Glem det!!
  • Ømme bryst. Nei de er ikke ØMME. De er VONDE! Det føles til slutt ut som nippelen skal løsne og ramle av hvert sekund. Og de blir store som fjell. Helt sant.
  • Kløe. Når magen blir større klør det! I alle fall hos meg. Bare huden som strekker seg, ikke noe å bry seg om… JA JØSS!!
  • Gravide og nybakte mødre svetter ofte mer enn vanlig. Det skyldes at svettekjertlene blir mer aktive i denne perioden. Mange får økt svetteproduksjon under armene, mellom beina, på magen og i ansiktet. OGSÅ sjarmerende, eller hur?
  • Eller jernsmaken som kan oppstå i munnen?? Hva er det for noe?? Ting kan plutselig smake som jern og stål i kjeften.. Egg smaker ikke jern til vanlig! – det smaker egg!!
  • Ny garderobe. Det kommer ikke så gærnt seint det altså. På noen i alle fall. Rimelig tidlig (ca tre mnd) så passer ikke buksene lengre. Deilig. Gensere strammer, og man har plutselig faktisk IKKE NOE Å HA PÅ SEG. HELT SANT! Men det er klart; telt og tights funker! Jeg er ikke så glad i det… Til og med undertøy må byttes ut her..

Og den listen her .. bare goes on.. !! Det er masse mer! Dessuten; omtrent alle som føder leverer shit da også. Man bæsjer og føder i ett.. UGH!! Ingen snakker om sånt!!!

MEN: når du kjenner det første sparket, og skjønner at det er ungen din der inne… Når jeg så noen som rørte seg der inne på ultralyd i uke 12. Når jeg hørte hjertelyd i uke 16 og fikk vite på sykehuset i uke 19 at alt står bra til.. Og når du ser pappaens sjokkerte fjes når han kjenner liv utenpå magen din, eller de store øynene når han får se på skjermen at det rører seg der inne. Eller når du formelig kan se at han har ørene på stilk når hjertelyden dunker fort ut av en lydmaskin på et legekotor..  Da griner du dine for første gang MODERLIGE tårer og tenker at man er verdens heldigste, som virker, og skal ha barn… 🙂 Så glemmer du halsbrann, kilo, hodepine og hard bæsj lenge.. Så kjører du på rødt fordi du er sååå forvirra en stakket stund.. 🙂

NB: ikke kjør bil på egenhånd etter første ultralyd om du er like grønn og forvirret som meg… 🙂

Magen ved halvgått løp. Noen sier åååååååååååå så liten, og andre åååååååååå så stor..! -Ja, Mamma, dvs. Bestemor; dette er MIN mage.. 🙂
19 comments

  1. Morsomt å lese! Kjenner meg igjen i nesten alt gitt!
    Lo litt når jeg leste og grein til og med en liten skvett når jeg kom til den blå MEN: delen :op
    Jups, jeg er mamma til to – og alt er absolutt verdt det!
    Lykke til og kos deg masse!

  2. VERO!!
    Så moro!! Skjønner det er lenge siden jeg har besøkt bloggen din!
    Gratulerer så mye =)

    Ler meg i hjæl, og kjenner meg veeeeldig igjen, i listen over!

    FOR en flotters Mamma denne ungen kommer til å få!

  3. Dette var så morsomt å lese! Av ALT eg har lest om graviditet til no, er dette det BESTE! Lo høyt, menst eg las! Kjente meg igjen i hvert eneste punkt! Fantastisk skrevet! Tusen takk 🙂

    • Hehe!! Så bra!!! Det ER jo sånn! 🙂 Takk for at du leste! Ha en nydelig dag!

  4. Hahaha, dette er det morsomste jeg har lest! Innlegget er ihvertfall på topp 10 lista 😉 hehe 🙂 Et supert innlegg med mye nyttig fakta fortalt med humor, fantastisk! Nå har du kanskje fått baby’en din ut. Håper dere koser dere 🙂 Nå skal jeg inn å lese resten av bloggen din. Havnet her ved å søte på «gravid + blogg» på google 🙂

    • hehe! Så moro at du leste! – Her er den lille som rørte seg i magen født for 8 mnd siden, og nå måtte jeg jo lese innlegget en gang til. Griner jaggu meg igjen! Hvis du er gravid – så lykke til – og gled deg! Det beste rådet; SOV NÅR DU KAN!!!! :))))

  5. Bra skrevet! Kjenner igen en del 🙂
    Det er ganske mange plager som er normalt å ha i svangerskapet,
    kroppen endres fullstendig!

Legg igjen en kommentar

