Tannlegebesøk i Drammen i dag!

Dagen startes kl 0800 hos tannlegen!!! Wæææææææ!!!! Jeg er ikke spesielt glad i tannlegen.. Forsåvidt er det ikke SELVE tannlegen det er  noe i veien med, for både han og Tove, som assistenten heter, er veldig hyggelige.. Men det å gå til tannlegen??? Nei, det er ikke noe å melde meg opp til i tide og utide.. Jeg fortalte de tidlig at jeg ikke var så glad i å «besøke» dem, så de sender meg innkalling en gang i året, ellers kommer jeg ikke. Da går det i den store sorte «glemme-boken».. Første gang jeg kan huske å være hos tannlegen (eller har blitt fortalt en million ganger) var den gangen Gudmoren min skulle ta meg med fordi mamma var på jobb.. OH YEAH. Hun kom hjem rød i pæra og leverte meg uten at tannlegen så mye hadde fått sett på melketenna mine.. Derimot hadde skoletannlegen fått rydda en del i verktøyet sitt, da den lille skrikerungen (meg) rett og slett tuppa til tannlegebordet (det som er på den bevegelige armen) så instrumentene fløy vegg i mellom.. Jada.. Det ble ikke noe premie den gangen… 🙂

Tannlegen min er litt morsom også. De spør litt spøkefullt når jeg kommer inn på venterommet om jeg gleder meg.. Mens blikket sier «hold håndjernet klar, denne kan stikke av!» 🙂

Husker første gangen jeg var der og sa, som sant var, at «Jeg får fader meg vondt i tenna bare jeg går hit..!» Hvorpå tannlegen spurte om jeg hadde gått trappen opp de 4 etasjene eller om jeg hadde tatt heisen?? -Trappen, svarer jeg.. (Herremin, selvfølgelig går jeg trappen! Eneste måten å dra det litt ut på, da det går seinere enn heisen, og jeg får mulighet til å «slite» litt, så nervene i tenna ikke er det som banker mest på kroppen.. HALLO?? Sier seg vel sjøl??) Tannlegen svarer;»Ja da skjønner jeg.. Det er noe gærnt med den trappa, skjønner du!!» 🙂 Ok, – jeg måtte smile.

I dag sier han.. Ja, vi får kanskje ta et bilde da?? – Det bestemmer vel strengt tatt du, svarer jeg, mens jeg prøver å gjøre meg så usynlig som mulig i stolen.. Ååååå.. !! Lurer samtidig på om jeg har pussa tenna grundig nok på morran, og lar tunga gli sjekke-runde nummer en million over tenna. Tannbørsten min står til alle kanter en uke etter den er bytta ut, så jeg pusser i alle fall hardt nok. Ikke noe å skryte av, men sånn er det. Gni det vekk!!

Tannlegen svarer med at det er langt i fra alle som har den  holdningen. Uten å nevne navn forteller han om kunder som hverken vil ligge i stolen, eller at han skal putte suge-maskinen i munnen på dem. Han demonstrerer forann meg at han må stå bøyd som ei ku foran pasienter som helst vil sitte rett-opp-og-ned, for de fikser ikke at stolen blir lagt tilbake, mens han vifter med armer og bein. Eller kunder som ikke fikser lyset i lampa eller helst ikke vil ha speil i munnen.. 🙂 Det er liksom ikke grenser. Toppen av kaka var kanskje damen som hadde bedt han om å ikke pirke henne i tenna?? Åffår går man til tannlegen da?? 🙂 Jeg må le, mens han forteller videre om folk som praktisk talt ikke vil åpne kjeften en gang.. Tove ler seg nesten i hjel, mens de mimrer over håpløse tilfeller som har vært innom kontoret..

Ok, jeg lar tannlegen kjøre stolen helt tilbake, og åpner munnen så han får plassert plasttingen som holder den greia det blir bilder på. Tove har knekt på meg smekka, og jeg er klar for å bli pirket i munnen! Åpne, bite, ligge stille, men den gedigne metalltingen plassert så den nesten kveler meg over halsen… Åpne, flytte tingen, bite, og ligge stille litt til.. Tannlegen skravler og skravler.. Og jeg kan ikke svare. Bildene blir sikkert lagt til fremkalling (?) mens jeg igjen åpner kjeften så nesten kjakan slår sprekker. Jeg tenker at om jeg har snev av tannlegeskrekk, skal han i alle fall få arbeidsplass! Har du noen gang tenkt på hvor liten arbeidsplass en tannlege har?? Snakker om små forhold? Det hjelper ikke om du er «stor i kjeften» liksom!??

Han pirker og pirker, og det kjennes ut som man har høl-tenner over hele fjæla. Det nøkker og røsker, og jeg skjønner jo at dette går til skogen. Kjenner man blir litt klam på ryggen, og vet at knokne er hvite.. Og tannlegen skravler.. Om alt fra a til å.. Og jeg svarer ikke. Er ikke mulig, litt en gang. Det ville jo tilfelle høres ut som jeg er på gråten, med verdens største klump i halsen. Bare det at det ikke er klump i halsen, det er 5 fingre, pluss speil og pirker i kjeften.. Og kjakar som knaker..

Etter en stund tar han remediene ut av munnen min, legger vekk verktøyet og går mot fotorommet, og sier; hmm.. jeg finner jo ikke noe!! – jeg får sjekke bildene da, kanskje det er noe der?! 🙂 Jeg hører ironien i stemmen og den lille knegginga. Han vet jeg er fornøyd! 🙂 Bildene viser ikke noe, så da gyver han løs med litt pussing og tannstein-fjerning. Tannstein høres jo helt forferdelig ut? Jeg tenker liksom at det er bare sånn godt voksne folk har? Men jeg er jo faktisk voksen da?? 🙂 Jeg har ikke mye forteller han, men det er greit å fjerne likevel. Når jeg spør om det er farlig å ikke gjøre det, forteller han at det er kanskje ikke direkte farlig, men viser villig vekk bilder av hva som kan skje med tannkjøttet om det får bli der i mange år og formere seg.. OK!! PUSS I VEI, KAMERAT! – trengte ikke mer enn et bilde, så er det greit for all fremtid. Jeg får også se en brosjyre som tannlegen liker.. Overskriften er: «Flere nordmenn har vært på Kanariøyene enn mellom kjekslene sine!» 🙂 hehe, dette er selvfølgelig en reklame for tanntråd.. 🙂 Ok, jeg ser humoren! Selv om jeg, Tove og tannlegen finner ut at vi aldri har vært på Kanariøyene noen av oss! Ikke er jeg flink med tanntråd heller.. 🙂

MEN: null hull, og vi sees til neste år! Ok, – har du ikke en god tannlege, kan du få navnet på min!! 🙂 HER! – og nei, jeg får ikke penger for dette 🙂 ! Han aaaaaaaner ikke at jeg blogger om det en gang! 🙂 ) Lite sannsynlig at de leser også forsåvidt!

Men når vi først er inne på det med tannpuss; Husker du denne?? – veldig søt da… 🙂

God tannpuss, og god natt!

2 comments

Legg igjen en kommentar

