Trening er nedbrytning!! Husk å hvil!

Har vært på gymnastikk time. Høypuls i en time. Moro for meg! Men nå sliten. Rart hvordan det kjennes etterpå i kroppen?
På timen går det i hundre, kroppen jobber og man må holde fokus for å klare å dra seg igjennom bakkene og utfordringene som kommer på løpende bånd. – Og når man sitter foran der gir man litt ekstra. Du skal prate samtidig, (takk og lov for mikrofon!) puste, gi jernet og ikke minst motivere. Når timen er over, raser adrenalinet i kroppen og jeg hopper rundt nede i resepsjonen. Som regel fornøyd og litt «høy» på livet. Man trenger ikke dra på gymnastikken for å oppleve det. Man kan like gjerne jogge ute, inne, danse eller hva som helst som er nok motiverende og lystbetont for at man skal få i gang kroppens viktigste muskel! Hjertet. Det er jo litt det høypuls handler om: Kondisjon og utholdenhet. Man hilser på melkesyra og kroppen blånekter på et tidspunkt eller to.

Det i seg selv, er for en vanlig mosjonist i gata en utfordring. Vi kaller det «trening» men der ER faktisk ikke det. Tiden du er på trening, samme hva du driver med, er NEDBRYTNING. Du bryter kroppen ned fordi du presser deg hardere enn kroppen er vant til. – ja dette har jeg snakket med en lege om.

Jeg tror det er det som gjør det så hardt å komme i gang. Fordi det er hardt, uvant og folkens, det er (alt  ikke trening, men NEDBRYTNING! Treningen kommer etterpå. Når du er ferdig med aktiviteten du kaller trening, begynner kroppen å «tenke»: Ikke fader om jeg gidder det greiene der en gang til… Niks, blir ikke med. Så kroppen bygger seg opp igjen. Den henter inn alt du har brutt ned, og trener seg sterkere når du hviler og er ferdig på trimmen. Musklene tar seg inn igjen, og legger på litt «styrke». Hjertet øver seg på å bli vant til større belastning, og det blir også sterkere. Et sterkt hjerte er bra for deg! Når man går fra camping-livet til aktivitets-livet, skjer det ting inni deg. Mens vi er  helt på bånn (fysisk sett) slår hjertet (alt for) mange ganger i minuttet. Det er fordi det må bruke mange hjerteslag på å få nok blod (som inneholder masse greier du selvfølgelig må ha ut i systemet ditt) opp i hodet og helt ned i beina. Når du blir sterkere, og hjertet ditt blir sterkere, slipper hjertet unna med å slå færre slag i minuttet. For å holde deg klar i toppen og fremdeles ha trøkk i beina. Hjertet slipper da «unna» med mindre jobb for å få jobben gjort om du skjønner. Da detter hvilepulsen din. Det er FLOTT med lav hvilepuls! Så dersom du er i gang med trening, sjekk pulsen din med en gang, og se hvor fort den synker! (Maks pulsen din er du født med, så den er bare sånn! – du kan derfor ikke sammenligne deg med nabo`n) Vi er alle unike!

Så; dersom du er i gang med nyttårsforsett-trimmen eller synes bare det er litt tregt å komme i gang, husk: trening er nedbrytning, kroppen din trener når du tar pauser i mellom «treningene» dine. Det er derfor det er så viktig å ikke KNALLE i gang med 5 høypuls timer i uka. Kroppen MÅ hvile i mellom, for det er trening for kroppen!! HUSK DET!

Du kan fint trene på lavere frekvens (ca 75%) ofte- og lange økter av gangen, men husk at hvile også er trening!!!

Trening på sitt beste!

Finn den formen for gymnastikk som gir deg glede på sikt, legg en plan og hold deg til den, finn variasjon du trives med, og gled deg masse over de dagene du har trim-fri! 🙂 Det er da du blir sterkere!

Lykke til!

En kommentar om “Trening er nedbrytning!! Husk å hvil!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s