Kontraster

Jeg vil gjerne vise dere hvor stor en forskjell kan være i Brasil.

Alle har hørt om karnevalet i Rio de Janeiro!? Det er stort og spektakulært! 🙂 Alle spurte om vi hadde reist dit siden vi var i Brasil midt i selveste karnevalstiden. Men vi gjorde ikke det. Det er flere timer med fly fra Natal til Rio. Så vi ble i lille Redinha og fikk oppleve hvordan de gjør det der, på lokalvis.

🙂

Se her, Karneval i Rio:

karneval1
Sambaparade i Rio -09

Flott ikke sant? Karnevalet trekker utrolig mange hundre tusen mennesker hvert år. Det er vist noe eventyrlig over karnevalet i Rio de Janeiro. Det er nesten som å komme til en annen verden sier de som har vært der. Dog ble vi advart mot å dra pga den høye kriminaliteten på den andre brutale siden. I den Brasilianske byen med nesten 6 millioner innbyggere, som av mange blir betegnet som en av verdens vakreste byer, arrangeres det årlig verdens største karneval. Byen forvandles til et inferno av Samba, pulserende rytmer, paradeshow, fargesprakende danseopptredener, vakre kostymer og mye naken hud.

I Redinha derimot.. Vi ventet spent på karneval opptoget og spurte stadig de fastboende på ordbok-portugisisk og kroppsspråk om når de trodde de skulle gå. De bare heiste på skuldrene og gliste- kanskje nå? – kanskje senere?? Vi får se. «mañana!» 🙂

Men plutselig hørte jeg rabalder i gata og jeg heiv meg ut på verandaen for å få det med meg. Takk og lov hadde jeg kameraet med, så jeg rakk å ta dette bildet:

BRASIL 184
Samba rytmer i Redinha

Bemerkelsesverdig forskjell, ikke sant? Vi hadde nok trodd at det skulle være litt anderledes. Vi så noen menn som var utkledd som damer i bestemors slitne kjole, eller så hadde de bare samme farge på t-skjorten. Og den var muligens ikke helt ny heller. Men en ting er sikkert: De hadde det MINST like moro som de i Rio! Makan til sang og skrål på en så forsåvidt liten gjeng? 🙂 Moro fra ende til annen!! 🙂

Vi tok på oss parykkene og maskene våre og tok en nightcap hos Vanusa-garasje-pub-nabo`n og feira litt for både oss og dem.. 🙂

BRASIL 077
Samba fra Norge, løs i "gata"

Så kjære alle dere som er sååå snille å vil bidra til dette lokalsamfunnet: Tusen takk og takk og takk og takk!

Når vi kjørte igjennom slummen der, på folkemunne kalt «africa» satt det selvfølgelig et perspektiv på ting.  Jeg er kjempe glad for at flere vil være med å gi litt! De to boksene vi skal sende er allerede så godt som fulle, (mye takket være Line, mormor og de to ungene!), og jeg lover og sende alle som fremdeles vil være med å gi all den info jeg kan! Adresse kommer så snart jeg får den, til dere, direkte på mail, om du har lagt den inn på kommentaren din (Den kan kun jeg se).

Og jeg vet vi får en takk direkte fra Brasil når julegavene er nede! – jeg skal selvfølgelig dele det med dere og!

Ha en storveis kveld!!

Legg igjen en kommentar

