Meg og mitt enkelt-kompliserte hode!

Regelen er som følger; 1. og 2. helg i desember er det julemarked på Norsk Folkemuseum på Bygdø. Fra kl 11- 16. Hvert år. Enkelt å huske. Hele min familie og mange fler er nok lei av å høre om min entusiasme for denne happeningen. Men jeg gleder meg sååå! Folkens, sjekk datoen og planlegg når du skal dra! Jeg stikker på selveste Lucia dagen! Planlagt i sommer allerede.

Det startet slik: Pappaen til noen jeg kjenner jobber der, og han sa for to år siden » da må du komme inn å se vet du, Veronica! Det er så fint her da!» -Ok? tenkte jeg mens jeg fikk en omvisning på stedet, en stund før denne begivenheten skulle brake i gang det herrens år 2007.

Norsk Folkemuseum ligger altså på Bygdø, og museet er også ansvarlig for driften av Bygdø Kongsgård. Det er et stort uteområde eller friluftsmuseum om du vil, samtidig har de også store utstillinger innendørs. Noen av de er vel stort sett faste, andre varierer litt med tiden. Jeg har blant annet sett den største og mest varierte samlingen av sånne julehjerter vi lagde i barnehagen da jeg var liten der. Alle muuulige slag fra hele verden! De var litt mer avanserte enn de fletta kurvene jeg fikk til med nød og neppe.

I friluftsmuseet finner du blant annet: Wessels gate 15. Det er en bygård fra Oslo, genreist i samarbeid med OBOS. Denne typiske bygården fra 1865 er innredet med leiligheter som viser boligmiljøer fra forskjellige perioder og sosiale lag i gårdens levetid, 1896 – 1999. Det meste av gården er nå åpen for publikum, og innredningen vil stå helt ferdig i 2009.

Gamlebyen på Norsk Folkemuseum er anlagt etter kvadraturprinsippet, slik også Christiania (som Oslo het fra 1624 til 1924) ble anlagt, etter at middelalderbyen Oslo brant i 1624. I Gamlebyen finnes først og fremst bygninger fra Christiania, samt Chrystiegården fra Brevik og Barthegården fra Kragerø. Flere små hus fra forstaden Hammersborg, som ble revet i 1923, og forstaden Enerhaugen, som ble revet rundt 1960, er også gjenreist på museet. disse utgjør til sammen en egen liten bydel i Gamlebyen.

Du kan gå inn i gamle Christiania Sparebank og ta ut penger, riktig nok på en point-maskin, men det er kult når du må snakke med damene bak gitteret, med klær fra attenhundre-og-den-tid, og stå pent å vente på din tur.

stavkirkeGol gamle stavkirke står også der inne. Fint plassert på en høyde. Du trodde kanskje at det er den du ser i Gol?? Neida, det er kopien. På slutten av 1870 ble nemlig menigheten i Gol for stor og de besluttet at de måtte ha ny kirke. Så  Den gamle stavkirken ble i 1881 ervervet av Foreningen til Norske Fortidsminners Bevaring, for gjenpoppføring som del av Oscar II’s samling på Bygdøy. På grunn av dårlig sledeføre (!) var det ikke mulig å transportere kirken til Christiania før i januar 1884, og samme sommer sto den gjenoppført på Bygdøy. Så da vet du det! Vil du være med på gudstjeneste der, er det bare å lese programmet for markedet og planlegge.

Det er bøtter og spann av gamle bygninger og ting der. Og på julemarkedet pynter de alt til jul! Er du ikke i julestemning- MÅ du bli det der! Det er drøssevis av boder du kan få alt du kan tenke deg i. Du kan gå i gamle Narvesen og kjøpe «gammelt» godteri, du kan få glasserte epler ( hvem liker egentlig det?) eller rømmegrøt om du ønsker. Du kan se menyer fra før-i-tiden, og hilse på nissen når han går forbi. Ja- det er faktisk Nissen sjøl. Han har ekte skjegg og er tjukk på midten! Jeg tror på nissen. (punktum).
Du kan kjøre med hest og slede og du kan kjøpe deg verdens beste tøfler, du kan finne krans til juledøra di og det hele er nok et mareritt for enkelte ektemenn. MEKKA for damer i julesteming, eller andre med sans for tradisjoner. Her er det så mye tradisjoner at ordet nesten får en ny mening!

I det gamle bede huset selges det årer, bare gamle mennesker eller folk fra landet (meg) vet hva åre-salg er kanskje? Du kan varme deg ved en av de mange tønnene som står plassert her og der, og alle tolererer å gå litt i kø. Du kan kjøpe røkelse i det gamle apotektet. Du kan bare kooose deg. En bod selger fantastisk god ost! Med reinsdyr eller elgskav i. Nyyydelig! Det er nisser og troll i alle varianter, og det er så flott med julelys og kuler over alt..

Jeg vil du skal gå inn på sidene til Norsk Folkemuseum og lese mer, eller direkte til siden over Julemarkedet. Dujulenek kommer til å gjøre som meg, og la det bli en tradisjon! Du kan kjøpe billetter på billettservice fra november – ja det er såååå populært, eller du kan stå i kø og kjøpe billetter når du kommer dit. I fjor delte de ut pepperkaker i køen til og med. Skjønt! Ikke gjør som jeg gjorde første gang, og kom litt utpå dagen, – du rekker ikke over alt!

Første gang jeg var der kom vi tilfeldigvis over festplassen i grevens tid. Vi så plutselig at det var masse folk der og gikk for å se. I minus 10 grader, med votter og stilongs og frostrøyken strømmende ut i takt med pusten, fikk vi se noe av det nydeligste jeg har sett og hørt.

Der sto St.Hallvard-guttene, i dyp lilla kapper, med lys i hånden. Det var dørgende stille, og vi listet oss litt innpå gruppen med mennesker, og ventet. Så begynte de å synge en av de nydeligste sangene et øre kan høre. Det var helt magisk! Og jeg, med de betennte tårekanalene, fikk jo is på de røde kinnene mine der jeg stod.  

…Deilig er jorden…

Den er jo det??

Comments on: "Julemarkedet på Norsk Folkemuseum!" (4)

  1. Å som jeg gleder meg! Vi skal for første gang i år =)

  2. veronica365 said:

    Du kommer til å STOR KOSE DEG!!!

  3. Kanonbra sak du skriver om. Bloggen din blir mer og mer lesbar for hver måned som går. Artig å se den utviklingen. Ikke sikkert du ser det selv eller ?

  4. veronica365 said:

    Sunden; hvorfor det???

Legg igjen en kommentar

Stikkordsky

