Meg og mitt enkelt-kompliserte hode!

Hole in one!

Som tidligere nevnt har jeg og en venninne en laaaaang liste med «nye ting å gjøre». På den står blant annent golf!

Oppdraget ble gitt videre til en venn som har golfet i et par år og blitt skikkelig bitt av basillen. Hverken jeg eller frk. Stille har noen gang «gått 18 hull» som det heter. En gang har jeg stått og slått ut baller fra.. green.. nei driving range heter det vel.

Sist fredag toget vi av gårde. Rett etter jobb, strålende vær og rett på banen. Imjelt er like ved, i, eller utenfor Skoger. Jeg har litt dårlig stedsans, men det var nå den rettningen. Golfbaner er flotte ting altså! Gresset er jo selvfølgelig så strigla som det kan bli og alt er så reint å fint! Det er innredninger for å både vaske køller og baller. (??!) Jeg fikk forklaring på at dersom det er litt møkk på en av delene går de jo skjeivt. Ok- tenker jeg, det skal jeg nå klare både med og uten møkk. Vi får låne hansker og ser med undring på golf-sko og markør og andre golf-stæsh Sjefen kan vise oss i tillegg til bagen men drøssevis av køller, både med og uten navn.

For å spille på Imjelt må man ikke ha grønt kort. Man betaler bare 200 kroner og får låne noen køller så er man i gang. Jeg vil kanskje være litt forsiktig med å rase ut der uten følge som kan sakene første gangen.

Det er helt utrolig hvor ræva man faktisk kan treffe den ballen. Noen ganger suser den avgårde langt og lengre enn langt, så man nesten lurer på om man er født til dette, andre ganger går det værre utover gresset, – og ballen ligger dønn rolig. Jeg føler nesten at det var bedre når den lå rolig, eller når den liksom vippa seg avgårde 74 cm frem. Eller bak. Ingen av oss klarte å kaste kølla i samme drag som man slår, og det er forsåvidt litt imponerende. Men BÅDE jeg og frk. Stille klarer å MÆLE ballen rett i ett tre, og stang-ut, hvis du skjønner. Det skal inrømmes at ser rimelig teit ut. Rundt tre-fire-sju baller blir borte med et «plopp» i vannet, og å slå ut fra sand kan vi bare glemme begge to. Men sjefen skryter og sier han helt klart har sett verre. Vi er fornøyde! 

Det er veldig sjelden jeg får til den golf-lyden, «kluuungk!», når kølle treffer ball? Sjelden, veldig sjelden..

Endelig har jeg skjønt hva «par» er. Litt usikker på om jeg kan forklare det men jeg skal prøve:

«Par» er antall slag det er beregnet at man skal klare å treffe et hull på. Fra start til høl for å si det sånn. Imjelt er en bane hvor det er beregnet at man kan klare alle hull på tre slag. Andre baner igjen kan være forskjellig fra hull til hull. 3-4-og 5 slag feks. Dersom du på en tre-hulls-ting bruker 4 slag er du da «ett over par». You see?
Vi lærte også at man skal ikke prate når noen skal slå. -skikkelig vanskelig. Forsåvidt klarte frk.Stille det. (Som du kanskje vet/ skjønner har frk. Stille operert stemmen og måtte være stille den dagen. Hun klarte det strålende, og jeg skravla for to).

Golf-sjefen lærer oss hvordan vi skal holde kølla, hvilken arm som skal være rett og ut med rompa og inn med haka. Neida, det siste der fant jeg på litt. Man skal ikke gå i andres «baner», dvs tråkke mellom ballen og hullet, det KAN blir hump i bakken. Man skal ta ut flagget når man er inne på «green(?)» og man skal oppføre seg ordentlig.  Og dersom man ser eller lager «nedslagsmerke» inne på green så skal man ordne det, med en dings (se bilde). Alt om etikette på golfbanen lærer man på grønt-kort kurset.

Pga en turnering hopper vi litt frem og tilbake på hull så rekkefølgen blir ikke helt det samme som den egentlig skal være, men det er forsåvidt knekkende likegyldig. Når vi er på 18. hull slår sjefen først og vi øver oss fremdeles på å ikke si noe,  stå bak og ikke «synes». Ballen suser selvfølgelig avgårde i en flott bue, og svupp- rett ned i hullet???!!! HEI!!!! HOLE IN ONE!!! 🙂 🙂 Det klappes oppe ved klubbhuset og sjefen så litt forundra ut. «Den gikk rett ned, ikke sant??» 🙂 Joda! Det er selvfølgelig storveis! Det er ikke såå kult når alle ved klubbhuset fremdeles fortsette å følge med når frk. Stille og Frk. Skravle skal slå da, om vi er like flinke liksom… Det er vi ikke.

Etter endt runde kjenner jeg meg litt ør i knotten, sliten i slå-armen og trøtt. Vi slår ut litt fra ..(helvete, hva heter det igjen??) plassen der man kan slå ut, og så bærer det hjemover.

Jeg hadde en kjempe flott kveld og krysser ivrig av på lista over ting som skal gjøres, nå er en til gjort. Velstelte golfbaner er faktisk veldig hyggelig å tilbringe tid på. Det er frisk luft og glade folk i alle aldre. Det kan nok være at akkurat denne banen som man ikke trenger green card på er litt mindre «fashion» men det passer meg midt i blinken.  Moro! Takker Sjefen for engasjement og skryt! Her kommer noen bilder!

Sjefen med utstyret

Sjefen med utstyret

 

Køllevasker- viktig!

Køllevasker- viktig!

Hole in one!!

Hole in one!!

Tøffe jenter, prøver nye ting!

Tøffe jenter, prøver nye ting!

Nedslagsmerkefjerneting

Nedslagsmerkefjerneting

Imjelt

Imjelt

Dette vannet tryllet bort tre baller. Plopp-plopp-plopp!!

Dette vannet tryllet bort tre baller. Plopp-plopp-plopp!!

Ikke mulig!!

Ikke mulig!!

 

Så ble det kveld over Imjelt..

Så ble det kveld over Imjelt..

Comments on: "Hole in one!" (2)

  1. En «nye ting å gjøre» liste var ett godt tips i en ellers vanlig hverdag!
    Foreløpig skjer det i grunn nye ting her hver dag, men kanskje jeg skulle hatt en «nye ting BARE Line skal gjøre» liste…

  2. veronica365 said:

    Det må du lage deg! 🙂 Sett opp punkter både for inne og ute-vær! Takk for innlegget ditt forresten! 🙂

Legg igjen en kommentar

Stikkordsky

