Meg og mitt enkelt-kompliserte hode!

LIVESTRONG

Her for en ukes tid  siden fikk jeg en gave av en av mine snille naboer. Den satt jeg veldig pris på! -så den blogges det om.

livestrongLivestrong-armbåndet er et gult armbånd laget av den tidligere kreftrammede syklisten Lance Armstrong sommeren 2004. Båndet er en del av utdanningsprogramet «Wear Yellow Live Strong», som skal hjelpe kreftrammede ofre og bidra til økt kreftforskning. Båndet blir solgt i pakker på 10, 100 eller 1200 bånd for å skaffe 5 millioner dollar til Lance Armstrong Foundation i samarbeid med Nike. Båndene selges enkeltvis for 1 dollar per stk. Den gule fargen var valgt fordi den er en viktig farge i profesjonell sykling. Det er etterhvert blitt veldig populært.

Båndet ble ekstremt populært i USA ved slutten av sommeren 2004, de første kjendisene som bar båndet var deltakerne i Tour de France 2004. Personligheter som John Kerry, skuespiller Matt Damon, og andre idrettsutøvere i OL i Athen 2004 hadde et bånd. Dette kan være en av grunnene til at båndene har blitt mote.

Armbåndene er gule og lagd av silikon, med påskriften «LIVESTRONG«. I mai 2005 hadde over 50 millioner armbånd blitt solgt.

Det eneste jeg ikke vet er om man fremdeles får kjøpt båndene. Men kanskje du vet?? Oppfordrer de som har det til å ta det på seg og vise sin støtte til kreftsaken.

Comments on: "LIVESTRONG" (3)

  1. Undrende said:

    Bifaller din oppfordring. Armbåndet kan framdeles kjøpes på Lance Armstrong Foundations hjemmeside (http://www.laf.org) til én dollar stykket (minimum 10 stk). Kreftforeningen har solgte båndene, men jeg vet ikke om de er å få kjøpt der lenger.

    Dersom én prosent av investeringene i verdens våpenproduksjon hadde gått til kreftforskning, ville sannsynligvis kreftgåten ha vært løst for lenge siden. Norge er ett av verstinglandene i så måte; med Nammo Raufoss i spissen og Det norske oljefondet på slep. De barmhjertige samaritaner i oljefondet har nemlig investert i israelske dronefly, hvis eneste misjon er å spre død og lemlestelse. Men det er håp. Oljefondets etikkråd har nemlig diskutert saken siden januar for å finne ut om dette er i samråd med etiske retningslinjer. Man har ikke kommet fram til noe resultat ennå.

    For kort tid siden bestemte våre politikere at de som lider av uhelbredelig kreft, og som har mindre enn ett år igjen å leve, ikke skal få mer behandling. Helt genialt, spør du meg. Ved å ta håpet fra folk dør de jo fortere, og staten sparer enorme summer som kan brukes til å investere i samfunnsgoder som f. eks. dronefly og klasebomber, bare for å nevne noe.

    Jeg må bare si, dessverre, at jeg blir mer syk og skremt av politikere enn jeg noen gang har vært av kreftsykdommen min!

    Dersom du, kjære leser, skulle få lyst til å få hjertet ditt fullstendig knust, kan jeg anbefale Regine Stokkes blogg (http://sinober.blogg.no/).

    Støtt kreftsaken, for du vet aldri når turen kommer til deg selv! Det finnes snart ikke en eneste familie i dette landet som ikke er berørt av denne jævlige sykdommen på en eller annen måte.

  2. veronica365 said:

    Takker for langt,bra og viktig svar!!

  3. Aslaug Dale said:

    Hei!
    Kreftforeningen sender ut dette armbådet til nye medlemar i ei avgrensa tid no, trur kanskje det var frå midten av august og ut september….

Legg igjen en kommentar

Stikkordsky

