Flyskrekk

(dedikert til kusiner)

Jeg har (hatt) flyskrekk. Jeg har kjørt verdens største «show» fra Gardermoen til Trondhjem! Grin og snørr og faenskap. Lure meg skulle den gang fly aleine over halve Norge, var «lur» trodde jeg og sa til personalet at jeg hadde litt flyskrekk. «Litt» var en underdrivelse. Og med «personalet» mener jeg de som jobber i skranken før flyet! Som i jeg har ikke en gang satt mine bein i flyet før jeg er i ferd med å rakne og må si det til noen. Stakkars meg er jo aleine!!

Personalet sier at jeg kan få gå først på i flyet.. Snill folka.. Fritt for å velge sete!! – «fy fader» tenker jeg, men sier; «Tusen takk, og ja takk.» Med verdens største redsel og klump i halsen får jeg gå først inn i flyet. Personalet holder faktisk igjen barn og handicapede så JEG, tilsynelatende kjekk jente på 25 år, får gå først. Kult..

Kommer inn i flyet, som da selvfølgelig er tomt bortsett fra første rad, første sete, til høyre for meg. Der sitter en mann. Jeg ser ikke at han har 4 striper på skuldra og faktisk er kaptein, for jeg griner. SOM I GRINER!! Å dra til helvete.. «Hva-ha gjø-hør jeg nå-hå daha!??» stottrer og griner jeg og kikker håpløst rundt meg.. Mann-som-er-kaptein-uten-at-jeg-vet-det sier; ja du kan jo begynne med å sette deg?? Hvor på jeg griner videre; Hvo-hor da??? «Tja, det er vel ledig i hele flyet, men du kan godt sitte ved siden av meg», sier mann til høyre på første sete.

Takk sier jeg og griner og griner. Jeg føler at jeg reiser fra alt. Og rett opp i himmelen. Jeg holder på dø, jeg ser på barna som kommer etter meg inn i flyet og er kjempe glade, mødre og bestemødre, og tenker; takk for meg!

Og griner. Og griner, med solbriller på.

Mann, nå på setet ved siden av meg, presenterer seg og sier han er kaptein og skal hjem til Trondhjem, så han er bare passasjer. Akkurat som han ikke sa det for at jeg skulle skjønne at det ikke var han som skulle kjøre oss opp.. Godt tenkt. Jeg hadde begynt å lure. Så spør han om jeg er redd. REDD?? Faen er du sjuk mann? Jeg skjønner i det øyeblikket GODT at folk kan velge, men sin egen frie vilje, å bli gynekologer, men PILOTER?? … ja-ha, hikster jeg, og prøver å være litt kul, da plutselig ser igjennom tårer og solbriller at mann til venstre er litt kjekk..

Så er det take off.. Shit. Det går sinnsykt fort og magan bruker tid på å bli med. Det er fader så langt opp… Pilot er kjempe grei!! Vi gjør en avtale på at jeg forteller alt som er dritt, spør om alt jeg ikke skjønner, så forklarer han. Ok. Det tar ca 30 min opp i marsj-høyde. Men flyvertinner, og crewet forøvrig, rører på seg lenge før det. Jeg bestemmer at når de som jobber ombord begynner å gå frem og tilbake, er alt ok. Det kritiske punktet er over. Flott. Take off går bedre. Det tar ikke så lang tid.

Det verste for meg deretter er svinging.. Altså, verdens største og bredeste «vei» og flyet må svinge?? Idiotisk. Ta nå en lang sving og spar meg for å se jord ut av ett vindu og himmel ut av ett annet!! Kaptein forklarer at man må svinge. Det er usynlige veier i luften. Kanskje er ett annet fly på vei inn til flyplassen, og man må vise hensyn.. Ok, jeg kan leve med det. Så er kommer det som er verste etter all svinging. Humper. Det rister og shaker og hit og dit hele jævla tiden etter hva jeg kan kjenne. Kaptein sier; har du lappen? Jeg medgir at jeg har det. Kaptein påpeker at jeg aldri kjenner etter hvilken bevegelser som faktisk er i bilen selv om jeg kjører rett frem? Jo, han har rett. Det er humper i asfalt, og det er ikke som å kjøre hundre prosent på bomull på bakken heller. Det er bare det at jeg ser! Og at jeg har kontroll. Det er jo det som er saken. Jeg er ikke sjefen. Man må faktisk stole på den som kjører flyet.
Fly er latterlig. Det er heeelt irrasjonelt at noe så tungt kan holde seg oppe. Men det gjør det.
Myter om fly

1. Er det farlig når flyet faller?
Noen ganger kjennes det som om flyet faller mange meter, men i virkeligheten er det kun snakk om centimeter. Hvis et fly faller to meter, vil alle løse gjenstander og passasjerer som ikke er fastspente fly i taket.

2. Hva skjer når motorene stanser? Vil flyet falle rett ned?
Passasjerfly har minst to motorer og det fungerer fint å både fly og lande med bare en motor. Selv om alle motorene stanser, så vil et fly fortsette å seile i rundt 20 mil. Et tungt fly vil faktisk seile lengre enn et lettere fly.

3. Er det stor sjanse for at flyet kan kollidere i luften?
Kontrolltårn på flyplasser har radarer, så flygeledere kan følge fly i deres kontrollområde. De vil gi nødvendige beskjeder til flygerne og kan kontrollere retning, fart og høyde.

4. Er det farlig når lyden i motoren forandrer seg?
Lyden i motoren forandrer seg når flyet kommer opp i marsjhøyde. Når flyet går opp og ned under flyturen, vil også lyden forandre seg. Dette er altså ingenting å være redd for.

5. Har jeg grunn til å få panikk hvis sidemannen ikke har slått av mobilen sin?
Nei. Hvis kapteinen merker forstyrrelser i radiofrekvensen, vil passasjerene med en gang få høre fra cockpiten.

Så dere, som er som meg; Det er skummelt, det er greit (best) og si i fra til de som er der. Det har i alle fall hjulpet meg! Man føler seg faktisk tryggere om noen vet man er redd liksom. – og da mener jeg av kabin-personalet, ikke side-mann. Kapteinen skal dessuten hjem til kone, unger og en katt så han må også trygt ned. Han gjør jobben sin, akkurat som du gjør din. Alt i flyet er sjekket hundre og femti ganger, og det sjekkes og dobbelt sjekkes før hver flytur også. Følger du bare med på personalet når de stenger dørene (i alle fall i SAS) så ser personalet på hverandre og signaliserer at dørene faktisk er lukket. De ser over alt, kan det de gjør, og passer på at du har det bra, selv om du kryper til korset og sier du er redd.
Og du kommer hjem igjen. Jeg lover!! 🙂
Pust med magen!

Reklamer

4 kommentarer om “Flyskrekk

  1. Takk!! Lærte masse jeg! Er redd når flyet faller flere meter ned – noe jeg lærte nå at det ikke gjør, bare noen cm. Takk!!

  2. Det er atskillig sikrere å fly enn å kjøre bil, blir det sagt. Men for å si det med Anne Grete Preus: «Av og til er én millimeter nok».

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s