STOL-LEKEN 2009

Har du hørt at det er sånn «valg»??  I år er det Stortingsvalg du..!! Fryktelig moro!!

Jeg husker vi hadde sånne «lær-deg-i-hjel-om-valg-og-styringssett-i-Norge» timer på skolen!? Gjeeeeeeeeeesp! Sorry Mac, jeg sovna. Kan ikke fatte og begripe det, men snoooooooooork!!! Jeg synes rett og slett det er vanskelig jeg. Men skal prøve å sette meg inn i det. Frykter nå at jeg kommer til å skrive meg bort fra overskriften igjen. Så- hvis dette innlegget ikke heter «Sur på Siv» så har det gått så gæli at jeg har måtte endre det..

Tilbake til valg. Norge er ett demokratisk land. Det betyr at vi Nordmenn bestemmer hva slags politikk som skal føres i landet. Kjempe positivt spør du meg! Så langt; Flott! Akkurat som Pizza-valget. Vil du helst ha pepperoni eller skinke?? Bestem deg og velg, så ser vi hvem som vinner… Kanskje er du i «Glad-Gruppa», kanskje ikke.

Men nå er det som sagt Stortingsvalg. Vi har også Kommunevalg, pizzavalg og fylkestingsvalg. Stortingsvalg har vi hvert 4. år. Veldig moro. Man sier jo gjerne at stemmer du ikke, holder du også kjeft. Det er jeg litt enig i. Du kan ikke si du er dritt sur for at det (hypotetisk sagt) er bare pepperoni pizza i frysedisken, når du ikke gadd si i fra at du bare liker skinke? Tenk om din ene stemme var den stemmen skinka trengte for å få bli med på handelen? Og tenk om 100 000 andre skinke-folk også lot være å stemme fordi de tenkte at det tar de andre seg av?? NEI! Nå har vi fått stemmerett (kvinner i Norge fikk allmen stemmerett i 1910, og fikk stemme på lik linje med gutta i 1913) – så bruk den! Om du er dame eller mann! Her har du ikke flere valg.. 🙂

Kommune og fylkestingsvalg er slått sammen til ett valg. Det er veldig positivt, og OGSÅ hvert 4 år. Men i halvgått løp mellom stortingsvalg. Dvs. Stortingsvalg er i 2009 og sist kommunevalg var i 2007. Det er akkurat som sommer og vinter OL. Det er også hvert 4. år med halvgått løp i mellom arrangementene. Så det ender faktisk opp sånn:

2006: VINTER OL

2007: KOMMUNEVALG

2008 SOMMER OL

2009 STORTINGSVALG

Den hadde jeg jaggu flaks med! Så da vet du det; det skjer noe støtt!! 🙂 Pizza valg har vi når Stabburet har for mange kreative sjeler på jobb, og ikke aner hva de skal kjøre ut i hyllene. Det skjer oftere- tror jeg.

Tilbake til valg, -igjen! ( nå holdt på å sovne – igjen!) Det er 169 plasser til folk med meninger på stortinget. Før 2005 var det 165. Ikke spør, eller svar på hvorfor, for jeg lagrer det ikke.  Så stemmer vi da. Går til valglokalene – hvilket er en opplevelse i seg sjøl! Gjør det hvis du ikke har gjort det før! Husk legitimasjon og stå pent i kø til det er din tur! Det går gjerne på etternavn-bokstav og der får alle låne en bås for seg selv. Det er ikke lov å spørre nabo`n om hjelp. Og det er veldig hyggelig. Og veldig mange eldre mennesker og veldig mye barnevogner! Når du kommer inn i båsen din stemmer du på den gjengen du synes snakker din sak. Dvs. det partiet du er mest enig med. Og det er utfordring nr.2. For å være hundre prosent ENIG i alt? Ikke snakk om. Det tror jeg ikke. Men dersom «ditt» parti får flest stemmer, får de også flest av de ledige stolene på Stortinget. Den som vant får statsministeren og halve kongeriket i samma slengen. Dersom to partier får nesten like mange stoler må de bli enige. Og det er et evig stress. Ikke bare med hvem som bør få sjefsstolen, men hvilken farge? Nå har vi rød-grønn. Men hva hvis det blir blå-hvit? Lyse-blå? Eller rød-blå? Man får ikke være med på stol-leken om man er fargeblind, håper jeg…?? Detta må nok blogge mer om… ZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzz

..Jeg måtte endre overskrifta….

6 comments

  1. 🙂 Finurlige jenta ! For det første er kommentarfeltet øverst nå – vanskelig men pent. Hvor ble det av Siv ? Ler så jeg hyler. Tror ikke Stortinget har tenkt på dette med fargene på stolene – blir jo et helvete om det skulle bli Venstre og FRP isammen – grønt og mørkeblått…ikke pent ! :)))

  2. Hjelp!! Er det virkelig Stol-tingsvalg allerede? Søren, hvilken stolfarge var det nå jeg valgte sist? Tenk, jeg har helt glemt det! Men jeg husker noen av sakene, heldigvis. De er ikke blitt innfridd ennå. I hvert fall ikke sist jeg sjekka. Kan det være at vi blir lurt, tro? Eller er det så enkelt at det faktisk er alle de overflødige, kreative sjelene fra Stabburets pizzagjeng som egentlig sitter i stolene?

    Herlig, du jenta fra landet 🙂

  3. Takk takk for kommentarer!! 🙂 Takk for oppmuntring og takk for interessen! Detta blir nok en god dag! 🙂 Stol-leken er 14.september -og det blir moro!! 🙂 Fritt for å væ`me!!

Legg igjen en kommentar

