Meg og mitt enkelt-kompliserte hode!

LYSTIG!!

Jeg kjenner ei dame som gjør en skikkelig fin innsats! Det er rett og slett ei bra dame!! Og akkurat nå så jeg henne på tv! (Norge Rundt) Det skal sies at jeg ikke kjenner større linselus enn henne, men hun gjør seg på tv så det er ikke noe å skamme seg over. Her for noen år siden fikk jeg en melding av henne; «Hei! Jeg har meldt oss på ett tv-program jeg! «.. EH?? ok?? hehe.. Men det var gøy, vi kom jo selvfølgelig med og fikk gratis sminke og hår-stell som ser hør og bør.

Men tilbake til min forhenværende nabo: «Lystig!!»

«Lystig» er ansatt ved barneavdelingen på Buskerud Sentralsykehus. I voksen alder tok hun sykepleier utdannelse og gjennomførte med stil, enda hun hadde tre barn å stelle for hjemme (to små og en stor). På barneavdelingen utfører hun blant andre sykepleier ting men også de arbeidsoppgavene som passer for en klovn! Blant disse er ballongkunster, sparkesykling og såpebobleblåsing. Hun synger og danser. Leker med prompeputer og gjør alt som kan få barn i en trist situasjon på sykehuset til å glemme det vonde littegrann. En klovn gjør ting som sykepleiere, leger og andre voksne ikke gjør, og er garantert ikke slem eller gjør noe vondt!  Til og med nyfødtintensiv får besøk av Lystig som gjerne stiller opp på bilder med de nyfødte når de skal fotograferes. Fra tid til annen hjelper også Lystig til når vanskelige oppgaver skal utføres. Hun kan feks utstyre leger med veneflonhatter og hjelpe til med blodårer som er motvillige. Klovnen bidrar også til at barn som kanskje må tilbake mange ganger får en bedre og mer positiv opplevelse av det å være på sykehus.

Dama bak «Lystig» heter Wenche, og var tidligere nabo`n min. Ideen til å være sykehusklovn fikk hun fra en med-kollega på Haukeland sykehus. Disse to sykehusene er de eneste i landet som faktisk har ansatte som gjør dette. Med litt sminke og litt sang tok det ikke mer enn et par uker før «Lystig» ble ett fast ukentlig innslag på Drammen sykehus.

Wenche sier selv til DTBB (jada, hun har vært der og:) ); Klovnen er som et lite barn; undrende, naiv, tillitsfull, optimistisk, vitebegjærlig, åpen og følsom, og veien er kort mellom gråt og latter. (og akkurat det med tårer kan jeg skrive under på. Wenche sine tårekanaler er minst like betennte som mine!)

Og vet du hva Wenche, du er flink! Det er så flott at noen gjør nettopp sånne ting! – Jeg synes det er så bra at du tar deg selv uhøytidelig nok til å kle seg ut for både barn og voksne, og gjøre triste ting bedre!! – og enda jeg ikke har unger! -Takk skarru ha!!!

lystig

Comments on: "LYSTIG!!" (3)

  1. Wenche Helene/Lystig said:

    Hei Makaroni 😉

    Tusen takk for fine og mange sannhetens ord om meg/Lystig.
    Du er en utrolig flink blogger!
    Klem fra Wenche Helene Lindberg Wang 😉

  2. Helt enig – fantastisk flott dame, initativ og moro !

  3. […] har skrevet om viktige ting som Jentevakta og Lystig, det er blant noe av det som engasjerer meg. En er skrevet på oppfordring, og en på eget […]

Legg igjen en kommentar

Stikkordsky

