Meg og mitt enkelt-kompliserte hode!

flagg«Åh, nå går de!!!» tenkte jeg 0730 i dag, når den første hornmusikken toget forbi blokkene!! -jada, jeg viste de kom og jeg tok på meg morgenkåpa på vei igjennom stua og ut på verandaen for å se. Da leiligheten ikke er på størrelse med Drammen Kommune, rakk jeg det akkurat, så ingen satt trompeten i halsen i år heller.

17.mai er i gang, og det slo meg at en sånn morgen, strålende sol, et Norge som er i ferd med å våkne?? – jeg er glad ikke nasjonaldagen vår er 17.desember. – hadde blitt kaldt på verandaen i morgenkåpe. På med «dugnaden» og inni sølvet. Jeg har vokst opp med bunadspolitiet på nakken og det er en ting jeg kan (-og bør) skrive en egen blogg om. På vei ut til de landlige traktene i Lier er det som å kjøre i ett postkort. Det flotte flagget på flotte gårder, med grønne enger og høye koller som akkompagnement. «Ja, vi elsker dette landet som det stiger frem…» Det er nydelig! Og jeg rekker toget! Frokost inntas med familie og to forventningsfulle barn. Den ene med gnagsår, den andre med store øyne over 350-17.mai-kroner som renner inn i vesken. Tog nr.2  forseres og man benker seg ned utenfor barneskolen man har tråkket sine små sko. Jeg er imponert over at det fremdeles går i melkespann-kasting og lykkehjul. – Det selges «årer» for sikkert tusenvis av kroner og man vinner blomster, bøker om politiet og ull-undertøy i str. XXL -og alle er like fornøyde. Det er en fryd og se. Mødre leter etter servietter for å tørke is-belagte barnefjes, fedre som lurer på om det er teit å bli med på tau-trekking og halv-lunkne pølser som forsvinner ned på  høykant. -jeg er neimen ikke sikker på om folk er sultne en gang?

Jeg tenker på de som har et forhold til 17. mai. Dagen for vår grunnlovs undertegning på Eidsvoll i 1814. Nå har de fleste fra den tid takket for seg, men for de som har opplevd 2. verdenskrig ser nok på Norges dag som spesiell. «Alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett…» Vi feirer barnas dag og ett fritt land!  Vi bor i et fritt land! Smak litt på det.. Vi har det bra, vi er trygge og vi er rike. Det må være fantastisk rørende for de som kjempet for landet den gang. «Har den herre stille lempet, så vi vant vår rett!» Vi kan vel bare takke?? Det er enda godt Kongen ikke har så ømme tårekanaler som jeg når han står på balkongen og må høre «Gud sign vår Konge god, sign han med kraft og mot, sign hjem og slott!» Han har jo uttalt at det er med en kongelig klump i halsen og såre ben de står der og vinker i time ut og time inn. Jeg tror det er stort for en Konge for ett land som vårt og se barna fra balkongen, høre sangen og kunne historien. Det har ikke alltid vært sånn, tross alt.

Min ferd fortsetter. Til Drammen. Etter en hyggelig lunsj hos venner er det klart for høydepunktet; Strømsgodset musikkorps` oppvisning på torget kl 1800. Det blir bare flere og flere som overværer ett korps som spiller, masjerer, snur, går, snur og går igjen i formasjoner midt i byen. De er flinke og det er blitt en tradisjon å se dem. I dag takket lederen for korpset for at Drammensere har gjort det til nettopp en tradisjon, og i år ble 1.vers av nasjonal sangen lagt til på slutten av opptredenen. Sunget av byens innbyggere. Jeg klarte halve linje 5 og hele 6.. tror jeg. Venninde ved siden av meg var mye flinkere for hun klarte nesten de to første, så er det bare å mime resten for begge to..

Og mens vi står der og hører de siste linjene » ….og den saga natt som senker, senker drømmen på vår jord!»… ser jeg en enslig ballong som flyyyyr høyt mot en blå himmel..

 

Gratulere med dagen!!

Comments on: "«Ja, vi elsker…!»" (1)

  1. Kjenner meg igjen i 17 mai feiringa ja:)
    Det er rart, men på denne dagen er trdisjoner viktige, så da er det bare om å gjøre å hive innpå pølser og is…
    Flott skrevet:)

Legg igjen en kommentar

Stikkordsky

