IKEA – selvBetaling du!!

ikea

I går var jeg på Ikea med Lille-nabo, for å handle en datapute som Line har blogget om. Line; den koster ikke 149,- men 98,-!! Det er en genial idè for alle som har pc`n på fanget og er i ferd med å «brenne» batteriet.

Men tilbake til Ikea. Å dra dit er et HAT for mannfolk. Og jeg skjønner det! Ikea er fantastisk stort, i alle fall «min» Ikea som er Slependen. Hvis jeg skal snu på det og se for meg et like stort Menkonomen? Nei takk! Damer, menn driter som oftest i om putene er beige eller krem-fargede. La dem nå slippe og ta med deg ei venninne isteden. (bare hyggelig, du kan gi meg den hundrelappen senere!)

Ikea ble startet i 1943 av grunnlegger Ingvar Kamprad i Sverige, og er ett fantastisk konsern etter min mening. De omsatte for 21,2 milliarder Euro i 2008. Det er over 128 000 ansatte over 24 land. Ikea katalogen har ett opplag på 200 millioner eksemplarer i 52 utgaver og 27 språk. Til sammenligning blir det trykket rett over 5,1 millioner Donald blader i 2008 i Norge og det trykkes flere Ikea kataloger enn Bibler! i Norge er det 5 varehus, i USA 36, Tyskland har 44 og Sverige 17.

Noen synes det er veldig flott å kunne si «hos meg finner du ikke ett møbel fra Ikea!». Man høres vel vel-bemidlet ut eller noe da? Ikea har rykte på seg for å være dårlig kvalitet, dårlig holdbarhet og generelt «slærkete». Det er som om noen synes det er kulere å få ting ferdig satt sammen. Flatpakka skap er liksom ikke tøft nok. Jeg sier meg enig at en flat kommode med 264 skruer og masse andre deler er mye, men første mann ferdig!! Herremin, takler vel det? Sengene på Ikea har 25 års garanti. Jensen madrassene har 15 år. Jeg har Ikea kjøkken som kostet med under 20 laken, og er kjempefornøyd! Nå har det hengt der i 5 år og ingen ting er verken ødelagt eller «slærkete». Kongen skal gjerne få se om han er interessert, og jeg skammer meg ikke ett sekund!

På Ikea er alt lagt opp til at det skal være en fin opplevelse for hele familien. Man kan se «ferdige» rom og få gode ideer, det er barnepark og en billig, velfungerende og bra restaurant. I kjøkkenavdelingen er det leker for barn så mor og far kan innrede kjøkken elektronisk med hjelp fra ansatte og du kan få kaffe mens det planlegges. Piler på gulvet som forteller deg hvor du skal gå og når du er ferdig med køen får du handlet pølser og brus til 10 kroner! Så kan du gå tørrskodd til bilen som står under tak i kjelleren.

Når det gjelder kø er det flere valg. Du kan velge mellom kun-5-varer-kassen, visakortkasse og vanlig treig kasse.
NEI! – det var før folkens!
Jeg og Lille-nabo kikker febrisk etter 5-varerskasse, men nei, 15 står det nå?? FEMTEN?? HÆ? Hvor ble det av kjapp-kjapp-kassa? Ok, det er bare 15varers kasser så da står vi der. Neste skilt registeres; vennligst vent her på betjeningen? Svarte!! –står vi i banken eller? Men vi rykker veldig raskt frem til mann, type Ikea-ansatt. Han viser oss vennlig til vår kasse og der er det ikke en kjeft. Men en skjerm og en skanner. Sånn; da skanner dere bare varene sånn; Pip! Så trykker du der for pose (2kroner) og så velger du betalings form der! Pip-sa skjermen igjen.. Og der er kortautomat, chipen mot deg så skvatt det ut en kvittering under der og takk for besøket velkommen igjen!

Kom ikke her og si at Ikea ikke er langt fremme? Det eneste jeg lurer på er hvordan de klarer å sikre at tante Sofie faktisk skanner alle sine 15 varer!?

Men det var kult!
Jeg er fornøyd og stemmer fremdeles Ikea, greit nok for meg. Men jeg ække særlig fin på det heller.. 😉

6 comments

  1. Ved å lese og høre om navnet i seg selv, gir meg nok de samme følelsene som når du ser og hører eller leser om en sånn som jeg ikke skal si navnet på en gang. Samtlige IKEA kan du bare jevne og lage en svær parkeringsplass av – ikke noe å ha på. Ikke snakk om !

  2. JEG lurer egentlig bare litt mer om denne omtalte pc-puta til fanget??? Hva skal jeg med den?? Innser at trenger den HELT sikkert, så MÅ kjøpe snarest, bare skjønte det ikke…??

    Linda, NOT so smart girl.

    • Hei! 🙂 Hvis du har bærbar på fanget mye blir det varmt ikke sant? 🙂 Da er det fint med pc pute. Under pc`n din er det små knotter, kall det ben. Når pc står på bord får den litt luft under og batteriet holder seg kaldt. Det skjer ikke i fanget og du kan få overopphetet batteri. PC-puten er flat oppå og har en pute under så kan du ha den på fanget støtt likevel, og batteriet holder seg kjølig. Du trenger en- garantert! 🙂

  3. jeg snudde herved hele pc’n min på hue, for å kikke etter disse omtalte knotte-beina, men vet du hva?? Min pc har ikke knotte-bein. Og varmen fra batteriet kommer da ut på SIDEN av pc??? ( kjenner nå at jeg ikke er god på data..) ha ha!!!

    men fortsatt HELT KLART at jeg også må ha en pc-pute, fra Ikea, til kr 98,-.

Legg igjen en kommentar

