Den Perfekte Gave?

Hva gir du bort i gaver? Tenker du over det eller er det den lettvindte løsningen og ei flaske vin som står på menyen? (MISSFORSTÅ MEG RETT; JEG DIGGER VIN!!!!!) I vår verden av overflod har ett stort og rimelig teit luksus-problem oppstått: Hva skal vi gi bort i gaver?

IS782-030Det er jo stadig noe;  bursdager og jul, noen feirer navndager og det er et must å ta med seg en blomst første gang man kommer til noen. -Den siste der er rimelig lett. Men fra tid til annen  eller bør vi  jo gi en gave eller oppmerksomhet. Noen er veldig opptatt av at det skal være det beste i hele verden, se ut som det koster skjorta men faktisk helst ikke gjøre det. Dette er selvfølgelig avhengig av hvem du skal kjøpe gave til og hva anledningen er. Jeg snakker nok mest om jul og «vanlig» bursdag her nå.

Når du får spørsmålet; hva ønsker du deg da?? Hva svarer du? «Nei, jeg trenger ikke noe jeg», «ikke tenk på det da», «En million?!» eller kanskje «snille barn?» Hallois. Det får du ikke..

For min del har jeg gått så jævla lei de svarene der at for 3-4 år siden innførte jeg svaret «ok, da får du lysestake.» KONSEKVENT. Og det har folk fått for å si det sånn. Det tar ca. ett år så kommer det andre ønsker. Lysestaker er stortsett noe man har nok av, og de aller fleste mannfolk vil heller ikke ha det. Nevøen min på 18 år kom vel med ett form for ønske året etter han fikk lysestake ja.. Og om man er glødende interessert i lysestaker, ønsker man seg kanskje en spesiell type. En venninne av meg svarte en gang; «ja!! men du, jeg ønsker meg sånne høye, brune til å ha på gulvet!» – vips; ved neste gavelag; lysestaker overlevert og venninne glad.

Så da vet du det; spør jeg hva du ønsker deg er det  fordi jeg mener det,  og jeg forventer ett ærlig svar. Det er lov å si at du; jeg trenger i alle fall ikke… osv. Det er også lov å ønske seg feks sokker og kjøkkenhåndklær, gulvklut eller frimerker. pakke2Sistnevnte burde forresten jeg ønske meg. Er det noe jeg aldri har i hus så er det frimerker. Eller batterier og lyspærer? Sikringer for de som fremdeles har de gode gamle? Hvor kiipt er det ikke å gå tom for det? Jeg tenker at det er lurt å faktisk tenke seg litt om når man skal gi bort gave-ønsker også. Man får jo gjerne det man ønsker seg så lenge det er fornuftig!?  Det er jo grise vanskelig å gi noe man vet mottaker setter pris på eller trenger. Særlig når de ikke vil si noe. (Du kan få lysestake-tipset mitt forresten!)

Til min gamle og skjønne Mormor i nord (jada, mor-mødre kan være skjønne!!) hadde jeg lenge ett sånt problem. Damen blir nå 90 år og ønsker seg i alle fall » ikke-nokka».. ok, og det er jo bare å face-it, hun har det hun trenger. Det er ikke noe tema og sende Gamle-Dokka på spa eller massasje-time og det er ikke noe plan og kjøpe kinobilletter. For å si det sånn; den Damen kler ALDRI av seg for noen andre enn legen, og kino-lyd ville vært det samme som å bestille pakke3gjennopplivning dessverre. Teater hadde også blitt litt voldsomt for en Dame som har overlevd krig i kalde Nord og lever for seg selv på en høyde i sitt eget hus, i pakt med naturen, været og stillheten. Men hun er glødende opptatt av kongefamilien! Bildet av Kong Håkon VII henger på soverommet (!) og hun var vel ikke videre imponert av at en alene-mor skulle inn i den «viktigste familien» i Norge. Men det er nå sånn; Kongefamilien og Vår Herre er liksom hennes «greie». Ok; – hvor finner man stoff om kongefamilien? Jo Se og Hør! Vips; abonnement på Se og Hør, -hele året, jul og bursdag dekket! og Damen er fornøyd!

Noe jeg kunne satt pris på var nye vindusviskere til bilen. Herremin for ett stress? Hater å kjøpe nye, kan godt sette de på sjøl men kommer meg liksom ikke til den vindusviskerbutikken? Nå har jeg faktisk snakket med en jeg kjenner som er sånn «Glassmaster» og kan bytte bilruter. Min rute har ei stjerne eller to, og bør byttes. Og for å si det sånn; får jeg bytta viskerne samtidig kan det jaggu hende jeg hiver meg på den. Men det er jo like dumt som å skifte bil i steden for å peile olja det.. Flere som har det sånn? Olje til bilen kunne jeg også trengt.

Billettservice er også ett tips! Masse konserter og opplevelser man kanskje ikke tenker på i farta. «walking with dinosaurs» show? Omvisning på slottet! Henda i været alle som tør å gi bort en omvisning på slottet! Jeg har vært der, det var kult!! 🙂

Vi trenger og har mulighet til å gi nyttige ting i gaver! I vår verden av overflod har vi mulighet til å tenke og være kreative. Vi kan gi gaver til fond og gode formål, vi kan gi hverandre stjerner på himmelen og tomt på månen, men trenger vi flere «dingser?» Det finnes masse kule ting å gi bort. Tenk deg neste gang du skal gi bort en gave og vedkommende pakker opp bakrutevisker til bilen og 20 frimerker?? HÆHÆHÆ!! Kult! Gavekort er som regel alltid en høydare, men hvor ofte ringer du tilbake til den du fikk det av og fortalte hva du faktisk fikk i gave når kortet en gang ble innløst!? Det synes jeg faktisk bare er ren høflighet! Smykker til damer er stortsett safe, og man kan fint gi bort pynt. Men hva har alle Damer all pynten sin i?Da tenker jeg på sånn fake-pynt. Ikke gullringer og konfirmasjons-pynten. Men dill vi kjøper. Digre øredobber og lange store kjeder!? Får for pokker ikke plass i vanlige smykke skrin med mindre de er på størrelse med Sandefjord sentrum jo!? Det lurer jeg på!! Kanskje neste gavetips!? Jeg synes det er mye værre med menn. Og jeg til-degtenker at boxser, sokker, skjorte og slips + ny deo må jo være kjedelig? Eller nyttig? Ønsker man seg det er det noe man trenger da = LOV.  Tips: sjekk ut interessene, dra til den butikken og vær kreativ! Snakk med de som kan, eller snik-lytt på samtaler. – det gjør du likevel så..

Eller så kan du true med lysestake, funker det og… 🙂

Til deg fra meg; God Søndag!!IE298-011

Har du et sinnsykt kult tips til stilige gaver tar jeg gjerne i mot!! 🙂

9 comments

  1. Veronica – jeg smiler fortsatt når jeg leser dine innlegg! Du skriver så bra!
    Over til tema GAVER! JEG er flink jente og starter julegaveshoppingen i desember på romjulssalg og i januar på januarsalg! Seff kun hvis jeg kommer over noe som passer til vedkommende! Og foreløpig har jeg 5 julegaver ferdig pakket inn!
    Tips til smykkedill: Kjøp ett smykketre. Finnes sååå mange forskjellige og fine. Foreksempel dette: http://www.glassoginterior.no/default.pl?showProduct=4305&pageId=235

  2. Hei Line!! Takk for at du leser bloggen min! Kanon-kule trær! Jeg lurer på å starte min egen lille skog!? Kunne vært kult med masse like trær? DU ER VELDIG FLINK! jeg kjenner INGEN andre som har julegaver ferdige i april!! Du slår alle!!

  3. Epletre er faktisk en kanon god gave!! Bilvask og forsåvidt, men ok, jeg bør heller tilby meg barnevakta..! 🙂

  4. hva med og gi et gavekort på sin egen dyrebare tid. feks et kinobesøk, en kveld på kafe osv osv.

    • Slettes ikke dumt!!! 🙂 Legger tips i arkivet. Veldig kjekt for meg dette, har jo allerede alt skrevet ned!

  5. Å gi et epletre er det lureste jeg har hørt. Jeg skal i bursdag i dag – og han får et epletre 🙂
    Takk for tips. . .

    Flott side Veronica – gøy skrevet 🙂

    GOD SOMMER!

Legg igjen en kommentar

