Verdens største Dèjá vu??

Alle har hatt eller sagt de har hatt en sånn.. Dèjá vu.  Når man føler at; «her har jeg vært før?» » dette har jeg sett før?». Wikipedia sier; «Déjà vu er en betegnelse for en følelse av at man tidligere har opplevd noe man i virkeligheten opplever for første gang. Begrepet ble første gang brukt av franskmannen Emile Boirac i hans bok L’Avenir des sciences psychiques. Begrepet Déjà vu er fransk og det betyr «Allerede sett». Følelsen av déjà vu følges av en sterk fornemmelse av gjenkjennelse, og ofte en underlig eller nifs stemning.»

Jeg husker en av mine veldig godt. Og jeg kan ikke forklare det. Jeg, min søster og min far skulle innom en kusine av meg. Hun hadde flytta inn i ny leilighet og jeg husker så godt da jeg kom inn der. Vi gikk inn i en gang nede, og det slo det meg umiddelbart at her har jeg vært før!! Jeg «så» for meg hvordan det så ut oppe; romfordeling og kjøkken, farger og ting. Veldig rart! Og jeg hadde ikke vært der før! Husker ikke hvor gammel jeg var, og når man tenker lenge nok på det blir man jammen usikker på om man har drømt. Jeg skal konferere med kusine om hun i det hele tatt har bodd der. Mener det var noe rosa på trappa opp til 2.etg? Gelenderet eller noe??

Jaja.. Så over til den sprøeste Dèjá vu`en jeg har hørt om..

Titanic!! Ringer en bjelle?? – husker jeg så filmen første gang og grein vel i 2.5 timer av filmens totale lengde på 3 timer og 23 minutter. Husker jeg sneik meg ut av salen etterpå, vel vitende om at jeg så ut som et blomkål-tryne..

Du kjenner historien?   Det var et eventyrlig passasjerskip i transatlantisk fart. Det var mye større enn noe skip som var bygd til da. Ombord på skipet var det rike og tilfredse mennesker, men etter et sammenstøt med et isfjell  nord i Atlanterhavet en kald aprilnatt, synker skipet.  Skipet var 800 fot, det hadde tre propeller og kunne gjøre en fart på 23-24 knop, og hadde vanntett skrog. Det hadde plass til ca 3000 mennesker, og hadde ikke livbåter til mer enn en del av dette antallet. Men dette var det ingen som tenkte noe særlig på, for om skipet het det at «de kunne ikke synke».  Skipet hadde navnet «Titan» .

Denne historien er skrevet i 1898, av Morgan Robertson. Boken heter » The wrek of the Titan og futility»titan

 

Ble verdens største skipskatastrofe var forutsagt? 14 år før tiden?

 Hva tror du???

3 comments

  1. Under her er det jo umulig å ikke nevne Johannes åpenbaringen og Nostradamus!! Så er det bare å spekulere 🙂

    • Næh!? Har de forutsett dette og?? Mulig hadde hørt om Nostradamus og Titanic?? Hmmm

  2. 🙂 vel, det blir liksom litt sånn som psykologene spør – hva tenker du om saken ? Jeg har ikke noe tro på det, men jeg venter i spenning på å bli overbevist.

Legg igjen en kommentar

