BESSEGGEN!

Norges flotteste fottur?? besseggen1

Jeg skal gå Besseggen. På jentetur over Besseggen faktisk. Jeg tenker at det må jo bli moro!? Jeg har hatt litt i bakhodet at gymnastikk-venninne har fortalt meg om turen over, masse stein og ikke helt heldig for henne (siden hadde brukket ankel!!) men jeg har jo aldri vært der, så jeg har lest litt om det på nettet.
Fakta: Besseggen er på det høyeste 1743 meter over havet. WÆÆÆÆÆ!! ok, det er vel ikke akkurat autovern der oppe?? IIIIIIIiiiiiii!! hehe.. det blir stilig!  Men jeg vet ikke om det er den beste plassen og befinne seg om man har utprega høydeskrekk. Jeg skriver da ikke NOE om de 400 meter`ne ned i Gjenden. En nettside fortalte meg at det er smalt der oppe, men med litt godvilje kommer man forbi hverandre. JØSSES!! Moro da!Ser det ikke ut som det er forskjellig farge på vannet på hver side av Eggen? KULT!

vann42Den Norske Turistforrening har estimert turen til ca 5-7 timer. Det kommer litt ann på hvor man starter og hvilken vei man går ned forstår jeg. Besseggen besøkes av ca 30.000 hvert år. Sesongen er kort, ca fra Juni til September. Jeg tenker jo at du er nødt til å treffe folk på din vei! Og kanskje det hadde vært lurt om alle gikk samme vei siden det er så smalt og høyt? Nei, ellers blir det jo ikke såå spennende! Rekorden over vidunderet er på 1 TIME OG 14 MINUTTER!! Den er satt i 1963, og står enda. Så dårlig tid har ingen hatt over Eggen siden.
Det er 17 km lang tur og det er overnattingssteder rundt omkring der. Skal ha nye sko! 🙂
Er det noen som har vært der som kan komme med tips!?
                                     Til dere jenter som skal være med; her kan du lese om Besseggen:

                    http://www.besseggen.net/norsk/turen.htm  og   http://www.aktivioslo.no/besseggen.php

JEG GLEDER MEG!!

10 comments

    • Fordi det er en fantastisk vakker natur, og man kjenner et deilig sug i magen over selve eggen….:-)) He, he

  1. Vet ikke, men jeg skal prøve!! 🙂 Sikkert noe med «naturopplevelse og skog og mark».. Aner ikke. Jeg blir med. 🙂

  2. Jeg blir også med!! 🙂 Det blir årets utfordring for hun som blir svimmel av å stå på verandaen i 2 etg!!

  3. Vi blir DEN jente gjengen på tur over Besseggen! Kommer til å gå i sånn laaaang kø, på rekke og rad, og det kommer til å bli så mye lyd av all den kaklinga vår, at vi kommer ikke til å høre et eneste fugle-kvitter over høyden der!! Så mye for den natur opplevelsen! Men GLÆR MÆ MASSE JA!! 🙂

  4. Jeg og!!! Tror naturen får seg en støkk den dagen ja! Gi meg dato så fort du har! 🙂

  5. Supert, jentetur i den frie natur blir knall.
    Er det SPA i nærheten av Besseggen tro….

  6. Heisann. Har du tatt turen? Hvis ikke: IKKE bruk helt nye sko. Gå dem inn først. Hvis ikke blir det vondt.

    Hvorfor gå? Fordi det er en utrolig naturopplevelse – meget lett tilgjengelig.

    God tur

  7. Hei Rune!
    Jeg skal gå neste helg! Og gleder meg vilt! 🙂 Sko er ganske nye så jeg skal gå dem inn som best jeg kan, hvis jeg rekker! 🙂 Gleder meg, takk for tips! 🙂

Legg igjen en kommentar

