Kvikk lunsj og Påskekrim!

Vår alles påskevenn!!

Historie: På 30-tallet opplevde Freia en enestående fremgang. Det ble investert i nye bygninger og flere store anlegg. Det førte til at man ble opprådd for produkter som kunne produseres i så store volumer at man fikk rasjonell drift. I 1937 ble man enige om å lage en prøveproduksjon av Kvikk Lunsj. Det man ikke ble enige om, var hvilken sjokolademasse som skulle brukes. I første omgang vant tilhengerne av mørk sjokolade. 2000 esker ble produsert og sendt ut på markedet for å se om sjokoladen falt i smak hos publikum. Det gjorde den ikke! Det meste ble returnert til Freia og solgt til de ansatte for en billig penge. Heller enn å gi opp produktet, prøvde man på nytt, og denne gangen med lys sjokolade. Resultatet kjenner vi. Dette produktet gikk rett hjem hos publikum. Idealet i 30-årene var «en sunn sjel i et sunt legeme», og for å oppnå det skulle den norske mann og kvinne ut på tur. Kvikk Lunsj kom akkurat i tide til å bli det lille måltidet som skulle gi ekstra energi ute i det fri. Den ble lansert som hele Norges tursjokolade fra starten av, og siden har den vært en selvskreven turkamerat under alle vær- og føreforhold. Kvikk Lunsj har fortsatt tilnærmet samme design som da den ble lansert. I 60-årene ble fjellvettreglene trykket på baksiden av emballasjen. Det ble så godt kvikk-lunsj1mottatt at vi senere har fulgt opp med annen nyttig turistinformasjon. Hvert år produserer fabrikken på Rodeløkka i Oslo ca. 50 millioner Kvikk Lunsj plater. Hver nordmann spiser 9 Kvikk Lunsj per år, og resten selges i Sverige og Danmark og på taxfree-salg. I løpet av påsken går det som regel med 4-500 tonn Kvikk Lunsj, dvs. 25 % av årsproduksjonen. Kraft Foods har sponsoravtale med Den Norske Turistforening og Skiforeningen om profilering av Kvikk Lunsj.

Så her om dagen så jeg en bok på Narvesen. Synes den var så kult at jeg holdt på å kjøpe den bare derfor. Men nei da.. Det blir bråk her og. Selv om den selvfølgelig er en klar kopi av sin berømte venn, så blir det vel mer-salg både for boka og sjokko`n!? 

Omslaget til boken «Påskekrim» som blir gitt av Juritzen Forlag har skapt reaksjoner hos Kraft Foods Norge AS. Årsaken er at det ligner for mye på sjokoladen Kvikk Lunsj.

– Kraft har henvendt seg til oss og forlangt at vi skal stoppe salget og inndra bøkene fra bokbutikkene. Det vil vi kvikk-lunsj2selvsagt ikke etterkomme, sier Juritzen til VG.

– Ved å utgi en bok med dette omslaget bryter forlaget med varemerkeloven. Slik vi ser det, har forlaget brukt vårt varemerke kun som salgsplakat for egen vinning. Dette er en viktig sak for oss som vi må slå ned på, sier Kjersti Oppen, informasjonssjef hos Kraft Foods Norge.

Boken inneholder 17 kriminalnoveller fra blant annet Anne B. Ragde, Unni Lindell, Tom Egeland, Gunnar Staalesen og Gert Nygårdshaug.

De 19 000 eksemplarene som er trykket av boken er allerede utsolgt fra forlaget.

Advertisements

One comment

  1. Man kan skjønne Kraft Foods Norge, bøkene er lett gjenkjennelige nettopp fordi dette varemerket er profilert over 100 år. Disse kostnadene «stjeler» Juritzen uten å betale for det, nettopp for egen vinning. Vil han dele inntektene med de som eier varemerket ? Neppe, men jeg håper han må. Du kan da tenke deg hva som skulle skje om Plantasjen lagde en blomsteroppsats og markedsførte den som Berlinerpoplene – da tenker jeg Ragde hadde gitt beskjed.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s