Kort eller kontant!?

Klokken viser 0516 og jeg har akkurat kommet hjem fra min 3. jobb – bartender.
Når man er ute og handler drikke har man tre valg; man kan betale med kort, kontant eller legge kortet igjen for så å ta EN betaling på festen til slutt.

50% av de som er ute i dag betaler med kort. FEMTI PROSENT!!

Små fulle gjester som står å vifter med kortet og skriker: «Nå er det meg altså!! Jeg har stått her en halvtime!!» Aha, tenker jeg og legger til at jeg har stått her HELE kvelden sånn stille for meg sjøl. En ting på kort-folka skjønne; det tar ca 2-3 ganger så lang tid å behandle en kort-kunde som å behandle de to andre kategoriene! 2-3 ganger så lang tid er mye omsetning skal jeg si deg! Køen hadde gått 2-3 ganger så fort! eller 1-1,5 ganger så fort (siden 50% faktisk har skjønt det). BRUK KONTANTER ELLER LEGG IGJEN KORTET DERES!! … for pokker…

Misforstå meg rett, jeg liker jobben min, men skulle gjerne sett at gjestene forstår akkurat hvorfor det tar sååå himla tid når vi står der og må dra detta kortet og vente på at du skal skrive under nogenlunde forståelig etterpå.

MEN jeg har to forslag til løsninger. Den ene kommer bankene til gode, altså forslag to, den andre kommer utestedene til gode, altså forslag to.

Forslag 2. (ikke spør hvorfor dette kommer i gærn rekkefølge) Mange banker i dag opererer med frie uttak på kort. Noen har inntil feks. 40 uttak pr. mnd andre har kjør-på-tilbudet. Dvs. man betaler ikke ei krone for å bruke kortet. Dersom det hadde vært et tidsaspekt på dette?? Snakk om å si nei til kroner da? Hva med å si det sånn at; etter kl 23 koster det uansett å ta ut penger pr. gang du bruker kortet. Irrasjonelle meg foreslår i skrivende stund 50 000. 🙂 neida, det er selvfølgelig kun fordi jeg er lei av å dra det kortet og ikke tjene noe på det, men ok la oss si 2.50 da.  Alle transaksjonene må jo koste bankene? Den eldre garde kan selvfølgelig klikke i vinkel over forslaget men dritt, dem er jo ikke ute likevel. Dessuten kan du løse det rimelig enkelt med å ta ut kontanter eller legge igjen kortet, så vips alt i orden!!

Forslag 1:  -går rett i kassa til utestedene.  Noen feks. restauranter eller matserverings steder opererer med to forskjellige priser, en for å spise der, en for å ta med hjem. Det kan vi gjøre også! En pris for kort og, og en for de som betaler kontant eller legger kortet igjen. 5 kroner rett til oss, vi taper MYE mer når vi står og skal behandle disse kortene!Woman holding banknotes

Enkelt ikke sant!?? 🙂

Natta! Har nesten tømt huet mitt… 🙂

3 comments

  1. ikke godt å skjønne denne ? Dere ønsker å få kompensert for all den tiden dere bruker på kortkundene ? Dere kunne jo vært en foregangsbedrift og turt å si: no card today, the future`s gone away !
    Men slik blir det ikke ! Eller så kunne dere drept myten om aldri å legge kortet igjen i baren ved å garantere at kunden ikke blir lurt ? Eller minibank i baren ? Blir vel litt jobb det også vel ? Eller selge på krita ?(er vel ikke lov) eller rett og slett ha selvbetjening = inngangsbillett inkluderer drikke for hele kvelden kr. 1000,-/trekk kortet. Hva skal dere gjøre da ?

  2. Ja, for å få ned behandlingtiden på halve køen, kunne jobbe enda fortere, få flyt i jobben og gladere (halv-fulle) gjester! Så null kort. Tanken om «kun kontant kasse» er også en mulighet. Ikea løsning; inntil 5 enheter? Vi hadde kanskje måtte gå ned til to/ tre?
    Hadde folk forstått hva som faktisk lager kø i en bar og hva de kan gjøre selv for å korte den ned så hadde vært topp!
    Inngangsbillett 1000,-/ fri drikke tror jeg vi kan drite i, eller så må politiet ruste opp.. 🙂
    Det er jo egentlig genialt at noen faktisk vil ta grep for at det skal gå fortere på jobb? Gi oss mer å gjøre faktisk!! 🙂

Legg igjen en kommentar

